Rīgas brīvosta varētu būt zaudējusi Tallinai cīņā par "Mitsubishi" kravu pārkraušanu
Bizness un ekonomika

Rīgas brīvosta varētu būt zaudējusi Tallinai cīņā par "Mitsubishi" kravu pārkraušanu

Jauns.lv

Par spīti pieņemtajiem grozījumiem Rīgas un Ventspils brīvostu nolikumos, padarot ostas caurskatāmākas, raidījuma "Nekā personīga" rīcībā esošā informācija liecina, ka Rīgas brīvosta zaudējusi Tallinas ostai cīņā par "Mitsubishi" kravu pārkraušanu.

Raidījums jau iepriekš ziņojis, ka japāņi izlēmuši trīskāršot auto ražotnes apjomus Krievijā, bet līdz šim nevarējuši izšķirties, caur kuru no Baltijas valstu ostām vest auto ražotnei nepieciešamās detaļas.

"Nekā personīga" rīcībā esošo informāciju esot apstiprinājusi arī Satiksmes ministrija, kas arī esot saņēmusi ziņas, ka japāņi sliecas par labu Tallinai. Vai izšķirošais bijis pārkraušanas cenu jautājums, neesot zināms.

Raidījums norāda - kā viens no galvenajiem apsvērumiem varētu būt igauņu jau pērn izteiktais piedāvājums iegādāties vairāk nekā 500 "Mitsubishi" elektromašīnas. Arī Latvijas amatpersonas redzot, ka igauņi ir aizsteigušies priekšā, solījušas, ka sadarbība ar kravu pārkraušanu vien nebeigšoties. Apmaiņā pret CO2 izmešu kvotām, arī Latvija apsvēra iespēju iegādāties desmitus elektroauto.

Japāņi esot arī apsvēruši kravu plūsmu sadalīt uz pusēm - starp Rīgu un Tallinu. Tomēr pirmās loģistikas kravas palaistas caur Igauniju.

Jau iepriekš neoficiāli japāņi sarunās norādījuši uz Rīgas brīvostas necaurspīdīgo darbību un autoritāro vadības stilu, kas arī varējis ietekmēt viņu izvēli. Divi galvenie atbildīgie par ostas darbu - pārvaldnieks Leonīds Loginovs un Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks (GKR) šonedēļ atradās ārpus Latvijas.

Lai nodrošinātu lielāku caurskatāmību ostas darbā, šonedēļ valdība pieņēma izmaiņas Rīgas un Ventspils brīvostas pārvaldes nolikumos. Reformu partija uzskata, ka izmaiņas padarīs ostas caurskatāmākas. Turpmāk ar valdes locekļiem nevarēs slēgt konfidencialitātes līgumus. Izmaiņas arī paredz, ka stratēģisku kravu piesaistē jābūt koordinētam dažādu ministriju un iestāžu piedāvājumam.

Latvija pagaidām ir vienīgā, kas palikusi bez nopietnām Japānas investīcijām. Igaunijā ir minētais "Mitsubishi" elektroauto projekts, bet lietuvieši kopā ar "Hitachi" būvēs atomelektrostaciju.

Japānas vēstnieks "Nekā personīga" atzīst, ka interese par mūsu valsti japāņiem esot, taču šobrīd, kad Eiropa līdz ar Grieķijas krīzi piedzīvo finanšu nestabilitāti, investori esot nogaidīšanas režīmā.

Oficiāli atbildi vēstniecībai par to, ka "Mitsubishi" būtu izraudzījušies Tallinas nevis Rīgas ostu, Japānas vēstniecība no Tokijas Mitsubishi korporācijas nav saņēmusi. Tādēļ vēstnieks aicina nesteigties ar gala secinājumiem.

LETA/Foto: Lita Krone/LETA