Bizness un ekonomika

Valdībā skatīs noteikumus par vienādām prasībām reklāmas izvietošanai

Jauns.lv

Ministru kabineta sēdē otrdien, 30.oktobrī, skatīs Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) sagatavoto noteikumu projektu par vienādām prasībām reklāmas izvietošanai publiskās vietās visā Latvijā.

Ministrijas pārstāvji paskaidro, ka patlaban valsts līmenī reklāmas izvietošana un ekspluatācijas saskaņošana ar pašvaldību netiek regulēta.

Lai gan likumā "Par pašvaldībām" ir dots deleģējums katrai pašvaldībai izdot saistošos noteikumus par reklāmas materiālu, izkārtņu, sludinājumu un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās, ir konstatētas vairākas problēmas, kas mudināja sagatavot jaunu noteikumu projektu, kas būs saistošs visās pašvaldībās.

Piemēram, katrā pašvaldībā reklāmas izvietošanas, ekspluatācijas un grafiskā dizaina nomaiņas saskaņošanas process atšķiras un tiem uzņēmējiem, kuri vēlas izvietot savu reklāmu vairākās pašvaldībās, ir jātērē laika un finanšu resursi, lai apzinātu un izpildītu pašvaldību atšķirīgās prasības.

Tāpat patlaban reklāmas pakalpojuma saņēmējiem pašiem ir jānodrošina dažādu saskaņojumu saņemšana un iesniegšana pašvaldībā reklāmas izvietošanas atļaujas saņemšanai. Turklāt daudzās pašvaldībās papildus reklāmas izvietošanas atļaujām izsniedza arī reklāmas vai izkārtņu izvietošanas pases. Pašvaldībām nav skaidrs, kas tās par pasēm un kāpēc vajadzīgas, bet citas pašvaldības uzskata šīs pases par lieku apgrūtinājumu uzņēmējiem, norāda VARAM pārstāvji.

Lai apzinātu uzņēmēju pieredzi reklāmas izvietošanas un ekspluatācijas saskaņošanā ar pašvaldību, organizēta arī aptauja, kurā noskaidrots, ka uzņēmēji atbalsta vienotas kārtības noteikšanu reklāmas saskaņošanā un izvietošanā.

Ministrijas izstrādāto noteikumu galvenais mērķis ir noteikt vienādas prasības visā Latvijā reklāmas izvietošanas, ekspluatācijas un grafiskā dizaina nomaiņas saskaņošanai ar pašvaldību.

Noteikumos minēts, ka pašvaldības saskaņojums reklāmas izvietošanai nav nepieciešams, ja tā atrodas iekštelpās, kā arī ja reklāmu izvieto ostu, autoostu, dzelzceļa staciju un lidostu teritorijā, ja šī reklāmas izvietošanas vieta nav uzskatāma par vietu, kas vērsta pret publisku vietu. Tāpat saskaņojums nav nepieciešamas, ja reklāmu izvieto uz sabiedriskā transportlīdzekļa vai privātās automašīnas vai ja reklāmu par ēkas vai telpu iznomāšanu, izīrēšanu vai pārdošanu konkrētās ēkas logā izvieto īpašnieks, īrnieks vai nomnieks.

Pašvaldībai reklāmas projekts ir jāizskata septiņu darba dienu laikā, bet desmit darba dienu laikā to izskata un lēmumu pieņem, ja pašvaldībai ir nepieciešams Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas saskaņojums.

Ministrijas sagatavotajos noteikumos aprakstītas arī mobilās reklāmas saskaņošanas prasības. Ir noteikts, ka atļauju mobilās reklāmas izvietošanai izsniedz uz gadu, ja atļaujas pieprasītājs nav noteicis īsāku darbības laiku.

Noteikumu projekts neskars pašvaldību tiesības izdot saistošos noteikumus par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu, paredzot ierobežojumus reklāmas izmēriem, veidiem, gaismas un skaņas efektiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai, kā arī nosakot vietas, kurās aizliegta atsevišķu preču, preču grupu vai pakalpojumu reklāmas izplatīšana.

LETA