Turpinās tracis ap „Kūkotavas” cepumiem un labdarību. Kuram taisnība?
Pagājušajā nedēļā portāls Kasjauns.lv jau rakstīja, ka kafejnīcas „Kūkotava” īpašniece Liene Tomsone (37) jūtas vīlusies labdarības biedrībā „Dzīves kvalitātes iniciatīva”, kurai sacepa cepumus, jo biedrība neatklāja, ka Tomsones ziedotie cepumi tiks nodoti tālāk tirdzniecībā un nodēvēti par eko ražojumu. Nu savu viedokli par radušos situāciju atklāj labdarības biedrība „Dzīves kvalitātes iniciatīva” un Cherry.lv. Kurai no iesaistītajām pusēm taisnība, spriediet paši.
Kurš kuram ceļ neslavu?
„Es neapšaubu, ka nauda nonāks labdarībai, bet, kāpēc norādīts, ka cepumi ir ekoloģiski un derīguma termiņu uzlikuši vienu nedēļu! Viņi man atbildēja, ka šādas norādes nav devuši, un cherry.lv paši to izdomājuši, tam gan es neticu,” pagājušajā nedēļā sacīja Liene Tomsone. Turklāt viņai nepatika, ka labdarības preces tiek tirgotas internetā, neinformējot „Kūkotavas” saimnieci. Labdarības biedrība „Dzīves kvalitātes iniciatīva” pauda neapmierinātību par Lienes Tomsones izteikumiem, un, ka tādā veidā „Kūkotavas” saimniece ceļ neslavu gan biedrībai, gan uzņēmumam „Eko Aliansei”, kura iesniedza pieteikumu portālam Cherry.lv, lai tirgotu cepumus, jo viss notika saskaņā ar līguma noteikumiem un nauda nonāks paredzētajiem mērķiem - reitterapijas seansiem ar insultu slimajiem cilvēkiem.
Apzīmējums „eko cepumi” esot piekabināts
Biedrības pārstāvis teic, ka viss noticis saskaņā ar noslēgto līgumu un derīguma termiņu, savukārt apzīmējumu „eko cepumi” esot „piekabinājuši” klāt Cherry.lv. „Biedrība "Dzīves kvalitātes iniciatīva" no šā gada oktobra īsteno labdarības akciju "Novērs savu insultu - palīdzot citiem", kuras laikā tiek vākti ziedojumi insulta slimnieku rehabilitācijai ar reitterapiju. Latvijā tikai ceturtā daļa insulta slimnieku saņem rehabilitāciju. Labdarības akcijas ietvaros vairāki Latvijas konditorejas uzņēmumi ziedoja cepumus, lai tos realizētu pret ziedojumiem (pret naudu), lai ar šiem līdzekļiem nodrošinātu reitterapijas seansus insulta slimniekiem. SIA "BL Partneri" (konditoreja "Kūkotava") apņēmās ziedot cepumu izcepšanas pakalpojumu (nevis cepumus), jo saņēma izejvielas, ko saziedoja citi uzņēmumi,” teic biedrības valdes loceklis Valters Ezeriņš.
„Liene Tomsone par cepumu izmantošanas mērķi - iegūt līdzekļus reitterapijai - zināja no paša uzaicinājuma sākuma. Līdz ar to izbrīnai nav pamata. Ja būtu tirgoti ziedojumu kuponi, tik un tā tas būtu saistīts ar tirdzniecību internetā. Pats svarīgākais un galvenais, ka visi līdzekļi tiek vākti un novirzīti insulta slimnieku rehabilitācijai. Un veidi, kā vākt ziedojumus un līdzekļus, var būt dažādi. Attiecībā uz portālam Cherry.lv sniegto informāciju, tas tiek darīts ar viņu izstrādātās anketas palīdzību. Nekāda informācija par eko vai bio produktiem netika sniegta. Tā ir tikai un vienīgi Cherry.lv iniciatīva, jo no mūsu puses tika sniegta korekta informācija,” saka Ezeriņš.
Pārpratums ar derīguma termiņu
Arī par cepumu derīguma termiņu atbildīgi esot Cherry.lv, jo pieteikuma anketā norādīja derīguma termiņu 17.12.2012., taču 23. novembrī portālā Cherry.lv varēja izlasīt šādu informāciju: „Lūdzam ņemt vērā, ka cepumi ir ekoloģiski, tāpēc to derīguma termiņš ir 1 nedēļa (līdz 13.12.2012.).” Neizpratnē par šo informāciju bija biedrības pārstāvis, jo acīmredzot ieviesusies kļūda. „Viena nedēļa nevar būt līdz 13.12.2012., nav saprotams no kurienes ņemta šī informācija, jo saskaņā ar anketā sniegto informāciju termiņam bija jābūt 17.12.2012., uzsver Ezeriņš. Norādot, ka pēc kļūdas pamanīšanas SIA "Eko Alianse" tai nekavējoties norādīja sazvanoties. Bet nebija nekādas reakcijas.
Savukārt Cherry.lv mārketinga vadītāja Anna Brūna teic, ka pārpratums ar derīguma termiņu un cepumiem piedēvēto eko nosaukumu izveidojies nepilnīgi norādītās informācijas dēļ, kuru viņi esot apstiprinājuši ar uzņēmuma „Eko Alianse” pārstāvjiem. „Aplūkojot SIA „Eko Alianse” iesūtīto Cherry.lv anketu, šajā anketā cepumu derīguma termiņš nav bijis norādīts. Mūsu projektu vadītāja, sazinoties ar SIA „Eko Alianse” pārstāvi, precizēja šo informāciju telefoniski. Tātad šāda informācija par derīguma termiņu tika sniegta no SIA „Eko Alianse” puses. Tā kā šajā gadījumā šķita netipiski, ka cepumu derīguma termiņš ir tikai viena nedēļa, pēc izpētes atklājās, ka šāda tipa derīguma termiņš parasti piemīt ekoloģiskiem produktiem. Pēc mūsu izpētes šādu vārdu iekļāvām piedāvājuma tekstā, ko lūdzām apstiprināt SIA „Eko Alianse” pārstāvim, lai pārliecinātos par tā patiesumu. Teksta apstiprinājumu no uzņēmuma saņēmām ar e-pasta starpniecību,” apraksta Brūna.
Bet kādēļ portāls nav veicis labojumus aprakstā un derīguma termiņā pēc „Eko Alianses” pārstāvja zvana (tā stāsta labdarības biedrība), nav skaidrs, jo Anna Brūna apgalvo, ka līdz Cherry.lv šī informācija nav nonākusi. „Pēc akcijas palaišanas SIA „Eko Alianse” pārstāvji nav vērsušies pie Cherry.lv ar prasību izmainīt piedāvājuma tekstu vai cepumu derīguma termiņu,” teic Brūna.
Vai portāls patiešām neatbalsta labdarības akcijas?
Iespējams, ja portālā būtu minēts, ka cepumi tiek tirgoti labdarības mērķiem, nebūtu šo pārpratumu, bet biedrība teic, ka saņēmuši atteikumu no portāla. „Mēs jau iepriekš vērsāmies kā biedrība pie Cherry.lv ar lūgumu atbalstīt šo labdarības pasākumu un tirgot ziedojumu kuponus, kurus varētu apmainīt pret cepumiem, bet saņēmām atteikumu, jo pēc viņu sarunām ar vadību esot lēmums labdarības pasākumos neiesaistīties. Tad pēc kāda laika lūdzām izlīdzēt SIA "Eko Alianse", lai akciju varētu pabeigt tuvākajā laikā, un SIA "Eko Alianse" bez atlīdzības piekrita palīdzēt nelielu daļu no cepumiem izvietot portālā. Kā jau minēts iepriekš, Cherry.lv nevēlējās likt atsauci uz labdarības akciju. Saskaņā ar vienošanos ar SIA "Eko Alianse" visi ieņēmumi no Cherry.lv tiek nodoti biedrībai "Dzīves kvalitātes iniciatīva", kuri tālāk tiek novirzīti šai biedrības organizētajai labdarības akcijai priekš reitterapijas insulta slimniekiem. Uz visiem cepumu iepakojumiem, ko pircēji saņēma bija labdarības akcijas marķējums – sarkani - dzeltena, apaļa uzlīme ar uzrakstu "Kopā pret insultu" un norādi uz biedrības mājas lapu,” teic biedrības pārstāvis Valters Ezeriņš.
Tomēr, izrādās, portāls Cherry.lv atbalsta labdarības akcijas, tikai rūpīgi izvērtējot piedāvājumu, un citiem arī atsaka. „Kad saņēmām SIA „Eko Alianse” piedāvājumu izvietot akciju, Cherry.lv netika piedāvāta informācija, ka šī prece tiktu tirgota labdarības nolūkos. Tāpat arī netika uzrādīta nekāda uzņēmuma saistība ar biedrību "Dzīves kvalitātes iniciatīva". Tā kā sasvstarpēji slēgtais sadarbības līgums uzliek atbildību par sniegtās informācijas patiesumu, mums nebija pamata domāt, ka šai akcijai ir kāda saistība ar labdarību. Ik dienas mēs saņemam kādu labdarības akcijas pieteikumu, tādēļ diemžēl ne vienmēr ir iespējams atbalstīt visus palīdzības lūdzējus. Mēs labprāt un regulāri iesaistāmies labdarības akcijās, par kurām esam droši, ka saziedotā nauda patiesi nonāks pie tiem, kam tas nepieciešams. Jebkurā gadījumā Cherry.lv ir nolēmis visu akcijā savākto naudu Ls 95.04 apmērā ziedot labdarībai. To esam darījuši zināmu arī visiem akcijas pircējiem, kā arī devuši iespēju saņemt savu naudiņu atpakaļ, ja klients izsaka šādu vēlmi. Neatkarīgi no tā, vai pircējs vēlas saņemt pirkuma atmaksu vai ne, Cherry.lv ziedos visu akcijā savākto summu tās oriģinālajam mērķim. Šobrīd gan nevarēsim komentēt, vai šo summu ziedosim biedrībai "Dzīves kvalitātes iniciatīva" vai ar kādas citas ziedojumu platformas starpniecību, jo pirms ziedojuma veikšanas vēlamies būt droši, ka ziedojums nonāks īstajās rokās,” teic Cherry.lv pārstāve Anna Brūna.
Joprojām pastāv neskaidrības, kurai no pusēm ir taisnība. Taču pats galvenais ir, lai neciestu cēlie labdarības mērķi un saziedotā nauda nonāktu tiem, kam tas bija nepieciešams. un, tādēļ iesaistītajām pusēm jādara viss, lai turpmāk cilvēkiem nezustu cerība un ticība labajam.
Kasjauns.lv/ Foto: cherry.lv, no Valtera Ezeriņa privātā arhīva, no Izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva (Aigars Hibneris)