Vidēji statistiskā latvieša izvēle: VW Golf pelēkā krāsā ar dīzeļdzinēju
Atskatoties uz aizvadītā gada auto tirgus tendencēm Latvijā, uz “mātes Eiropas” fona esam zirgā. Ja vien ne mazā Igaunija, kas mūsu stabilajai izaugsmes statistikai pielej mazu darvas karotīti!
2012.gadā Latvijā jaunu pasažieru automašīnu un vieglā komerctransporta (līdz 3,5t) pirmreizējo reģistrāciju skaits ir pieaudzis kopumā par +1% (12901 automašīna), salīdzinot ar 2011.gadu (12735). Vieglais komerctransports ir piedzīvojis pieprasījuma kāpumu par +27%, tikmēr vieglo pasažieru automašīnu pirmreizējās reģistrācijas ir kritušās par -3%, salīdzinot ar 2011. gadu.
Lietuvā jaunu automobiļu tirdzniecības apjomi ir kritušies attiecīgi par -9% (13768), bet Igaunijā pieauguši par +10% (19452), salīdzinot ar 2011.gada attiecīgo periodu.
Auto Asociācija prognozē, ka 2013.gadā Latvijā jaunu automobiļu pieprasījums būs stabils, bez būtiskām pieauguma pazīmēm, t.i., vidēji +5% robežās.
„2012. gads Latvijas jaunu auto nozarē ir pagājis ar mainīgām sekmēm, bet noteikti ar stabilitātes sajūtu, ņemot vērā apjomīgos auto tirgus un ekonomikas satricinājumus Eiropā. 2012.gada nogalē, esam viena no retajām valstīm Eiropā, kas piedzīvojusi auto tirgus kāpumu. Uz ES jaunu automobiļu tirgus fona (-7,6%), Latvijas tirgus rādītāji ir vērtējami kā ļoti pozitīvi.
Latvijā pasažieru un vieglā komerctransporta tirdzniecības apjomi ir pieauguši uz veiksmīgā vieglā komerctransporta realizācijas apjomu rēķina. Pasažieru automobiļu tirdzniecība ir kritusies lielā emigrējušo ekonomiski aktīvo Latvijas iedzīvotāju skaita dēļ, kā arī privātpersonu pirktspēja praktiski nav uzlabojusies no finanšu krīzes laikiem. Protams, nozīmīgs faktors ir straujais reeksporta automobiļu kritums, 2012.gadā sastādot tikai 9% jeb 1 246 vienības, kas ir ievērojami mazāk kā 2011. gada 22% jeb 2 894 vienības. Reeksports ievērojami kritās, sākoties straujai tirgus lejupslīdei Eiropā un attiecīgi lielām atlaidēm vietējos reeksporta tirgos – Vācijā, Francijā, Itālijā”, 2012.gada tendences Latvijas jaunu auto tirgū komentē Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
Pasažieru automobiļu un vieglā komerctransporta korporatīvie vairumpirkumi 2012.gadā aizņēma 34% (4453 vienības) no kopējā realizēto transportlīdzekļu skaita. Lielākie pircēji pagājušā gadā bija „Valsts Meža dienests” (257), Valsts policija (249), „Latvijas Valsts Meži” (233), „Lattelecom” (100) un „Latvenergo” (88).
Izmantojot līzinga pakalpojumus, 2012. gadā iegādātas 6293 automašīnas jeb 48% no pārdoto automašīnu kopskaita. Auto līzinga līderis aizvadītā gadā ar 31% (1937 automobiļi) no visiem auto līzinga darījumiem bija SIA „Nordea Finance Latvia”, apsteidzot SIA „SEB Līzings” (20% jeb 1251 automobilis) un SIA „Swedbank Līzings” (16% jeb 1004 automobiļi).
Aizvadītā gadā visbiežāk pirktākās vieglās pasažieru automašīnas ir Volkswagen Golf (404 vienības), Nissan Juke (377 vienības) un Peugeot 5008 (338). Kompaktās klases automašīnas 2012.gadā aizņēma 20,5% lielu tirgus daļu, bet visas apvidus klases automašīnas kopā ņemot (mazā apvidus, apvidus, lielā apvidus) joprojām saglabā līderpozīcijas – 26,5% no visiem realizētajiem jaunajiem auto Latvijā.
Populārākās automašīnu krāsas – pelēka (33%), balta (22%) un melna (15%). Pārsvarā priekšroka tika dota automašīnām ar dīzeļa dzinēju (60%).
Aizvadītajā gadā CSDD ir reģistrēti seši Think City elektromobiļi („Rīgas Satiksme”). Pārdoto pasažieru un vieglā komerctransporta kopējais vidējais CO2 izmešu daudzums 2012.gadā - 145 g/km. Saskaņā ar Latvijas Vides politikas pamatnostādnēm 2009.– 2015.gadam laika periodā no 2012.gada līdz 2014.gadam transportlīdzekļu ar elektrības dzinēju skaits attiecībā pret jaunu reģistrēto transportlīdzekļu skaitu ir jābūt 1% apmērā, kā arī atbilstoši ES normatīviem 2015.gadā maksimāli pieļaujamais CO2 vidējais izmešu līmenis automobiļiem nedrīkstēs būt lielāks par 130 g/km.