Taksometru biznesā legalizēs lētos "alternatīvos takšus". Jebkurš šoferis varēs kļūt par taksistu
Drīzumā Latvijas takšu biznesā varētu tikt ieviestas revolucionāras pārmaiņas, respektīvi - turpmāk ar pasažieru pārvadājumiem legāli varēs nodarboties jebkurš vieglā auto īpašnieks. Viņam vien vajadzēs reģistrēties mobilajā vietnē „Uber” vai „Taxify”. Tas nozīmē, ka takšu pakalpojumi kļūs lētāki.
Būtība ir vienkārša: jebkurš autovadītājs savus „alternatīvā takša” pakalpojumus varēs piedāvāt mobilajā vietnē „Uber” vai „Taxify” (Latvijā gan pagaidām darbojas tikai „Taxify”). Cilvēks tajā varēs izvēlēties pārvadātāju par sev pieņemamu cenu un ar to norēķināties ar bezskaidru naudu, to noņemot no bankas kartes. Mobilā vietne maksu par braucienu aprēķinās pēc reālā attāluma un vadītājam nebūs iespējas krāpties, palielinot rēķinu, braukājot pa apkārtceļiem, vai sagrozot skaitītāja rādījumus. Vienīgā atšķirība ir tā, ka „alternatīvie takši” nevarēs stāvēt takšu pieturvietās un tiem būs jāgaida, kamēr kāds tos izsauks ar mobilās lietotnes starpniecību.
„Daudz lētāk, ātrāk un izdevīgāk!”
Pasaulē šāds pakalpojums jau ir ieguvis popularitāti. Āzijā daudz to izmantojusi Karīna, kura Kasjauns.lv pastāstīja: „Āzijā taksometru šoferi pasažierus šķiro – tu esi melns vai balts, vietējais vai tūrists? No tūristiem tad viņi plēš nost deviņas ādas. Bet, izmantojot „Uber”, tu no tā esi pasargāts. Šī mobilā vietne nešķiro pasažierus pēc ādas krāsas un turības, visi ir vienlīdzīgi - brauciena maksu no punkta A līdz punktam B pa taisnāko ceļu aprēķina mobilā lietotne un tur vairs nav nekādu iespēju krāpties. Es, piemēram, Taizemes galvaspilsētā Bangkokā par pusotras stundas ilgu braucienu no lidostas līdz autoostai, izmantojot „Uber” pakalpojumu, samaksāju septiņus eiro. Ja šo ceļu būtu veikusi ar „parasto taksi”, man nāktos šķirties no kādiem 30 eiro. „Uber” pakalpojumus esmu arī izmatojusi gan Indonēzijā, gan Malaizijā un esmu ļoti apmierināta.
Uzskatu, ka arī Latvija tas būtu vajadzīgs. Pirmām kārtām jau tūristu acīs tādejādi netiktu grauts valsts tēls, ka te takšos strādā vieni vienīgi krāpnieki. Un otrām kārtām arī vietējiem tas būtu daudz izdevīgāk”.
Ar Igaunijā dibināts tehnoloģiju uzņēmuma „Taxify” starpniecību pašreiz Latvijas lielākajās pilsētās (Rīgā, Jūrmalā, Valmierā) pasažieris var izsaukt auto par fiksētu maksu: par iekāpšanu – 71 cents, brauciens par kilometru – 36 centi). Pašreiz šo pakalpojumu Latvijā piedāvā vairāki simti autovadītāju. Domājams, ka ilgi vairs nebūs jāgaida tas mirklis, kad Latvijā ienāks arī ASV uzņēmums „Uber”.
Vienlaikus jāpiebilst, ka uzņēmumi arī kontrolē kopbraukšanas pakalpojumu sniedzējus, un tie „no trases” var noņemt tos, par kuriem saņemtas pasažieru sūdzības vai kuri neievēro noteikumus. Tāpat maksa par braucienu var būt atkarīga arī no auto komforta un vecuma.
Saeima par, taksometru firmas - pret
Pēc karstām diskusijām Saeima oktobra sākumā pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus Autopārvadātāju likumā, kas paredz mūsu valstī reglamentēt „alternatīvo takšu likumu”. Labums no tā būs gan valstij (varēs bez problēmām iekasēt nodokļus, jo norēķini tiek veikti bezskaidras naudas sistēmā), gan pasažieriem (lētāki taksometru pakalpojumi). Taksometru firmas gan pret šo jaunievedumu ir rokām un kājām pret, jo tiek likvidēts viņu monopols.
Tiesa gan, vēl būs jāpagaida labs laiciņš, lai kopbraukšanas sistēma sāktu darboties un mūsu tirgū varētu ienākt arī „Uber”. Saeimai grozījumi Autopārvadātāju likumā jāskata vēl otrajā un trešajā lasījumā. Deputāti priekšlikumus otrajam lasījumam var iesniegt līdz 24. novembrim, pēc kā atkal paredzamas karstas debates.
Saeimas deputāts Edvards Smiltēns („Vienotība”) teic, ka kopbraukšana iezīmē paradigmas maiņu biznesā. Viņš arī uzsver, ka 80% taksometru nozares patlaban strādā ēnu ekonomikā. Tikmēr Saeimas opozīcija šo ideju kritizē. Piemēram, Ivars Zariņš („Saskaņa”) pārmet, ka likumprojektā nav ne vārda par nelegālajiem pārvadātājiem visā Latvijā un viņu iegrožošanu, kā arī nespēju sakārtot „bardaku taksometru jomā”.
Deputāti arī uzsver, ka kopbraukšanas sistēmu varētu ieviest ne visā valstī, bet to atļaut tikai lielākajās pilsētās. Piemēram, Horvātijā tā notiek tikai galvaspilsētā Zagrebā un tās apkaimē. Tādējādi „alternatīvie takši” nesagraus Latvijā dotēto pasažieru pārvadājumu tīklu.
Tikmēr taksometru firmas protestē pret jaunajiem grozījumiem Autopārvadātāju likumā. 8. septembrī pie valdības ēkas taksisti rīkoja protesta braucienu - vairāki desmiti dažādu zīmolu taksometri riņķoja ap Ministru kabineta ēku, piedaloties Taksometru arodbiedrības organizētajā taksometru vadītāju brīdinājuma pasākumā, kura mērķis bija pievērst valdības uzmanību taksometru nozares problēmām un protestējot pret „nepārdomātu likumu un normatīvo aktu pieņemšanu”. Jāteic, ka līdzīgi taksometru protesta braucieni notiek ne tikai Latvijā, bet arī citās valstīs, kur tiek ieviesta kopbraukšanas sistēma.
Skaties video:
Elmārs Barkāns/ Foto: Evija Trifanova/LETA, Vida Press