Arodbiedrība mēģina apvienot lielāko Rīgas uzņēmumu darbiniekus
Pirms trim gadiem pēc visai pretrunīgi vērtētas vairāku "Rīgas satiksmes" arodbiedrību apvienošanas lielākā daļa uzņēmuma darbinieku – aptuveni četri tūkstoši cilvēku – tika arodbiedrības LABA paspārnē.
Bizness un ekonomika

Arodbiedrība mēģina apvienot lielāko Rīgas uzņēmumu darbiniekus

Jauns.lv

Divu lielo Rīgai piederošo uzņēmumu – "Rīgas satiksmes" un Rīgas namu pārvaldnieka" – biedrus pašlaik mēģina apvienot vienā arodbiedrībā – LABA, kas ir lojāla Rīgā valdošajai partijai "Saskaņas centrs" (SC), svētdien vakarā ziņoja Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "De facto".

Arodbiedrības LABA vadītājs Raimonds Gailis, atbildot uz jautājumu par organizācijas idejisku piesliešanos SC, to pat nenoliedza, sakot: "Ejam vienā plūsmā, un Latvijā nav citu kreisi noskaņotu partiju."

Raidījums atgādināja, ka pērn SC nāca klajā ar savu politiskās darba kārtības punktu – par pievienotās vērtības nodokļa samazināšanu apkurei – un gluži vai vienlaikus šī ideja parādījās arī arodbiedrības LABA darba kārtībā.

LABA biedri uzvilka oranžus lietusmēteļus, teju identiskā krāsā kā SC logo, un novembrī devās piketēt pie Saeimas. Pikets bija arī platforma SC, tostarp Rīgas mēra Nila Ušakova, uzsaukumiem. Šonedēļ līdzīgs pasākums, tikai bez politiķu līdzdalības, tika atkārtots pie valdības mājas, pauda "De facto".

Ušakovs uz jautājumu, vai arodbiedrība netiek izmantota politiskiem mērķiem, atbildēja tikai ar pretjautājumu: "Vai jūs esat redzējusi kaut vienu "Saskaņas centra" logotipu tajā piketā?"

Raidījums norādīja, ka šo arodbiedrību dāsni finansē" Rīgas satiksme" (RS), kas savukārt ir atkarīga no Rīgas domes dotācijām. RS arodbiedrībai pērn atvēlēja 561 111 latu, bet 2011.gadā – 599 423 latus, savukārt šogad šim mērķim plānoti 591 000 latu. Summa ir līdzvērtīga diviem procentiem no uzņēmuma kopējā darba algu fonda.

Arodorganizāciju koordinācijas centrs (AKC) no saņemtās naudas uzņēmuma darbinieku sociālajiem tēriņiem atvēlējis salīdzinoši maz – 170 tūkstošus 2011.gadā. Sportošanai tika 105 tūkstoši latu, bet lauvas tiesu – aptuveni 250 tūkstošus – AKC tērēja administratīviem izdevumiem un dažādu ārpakalpojumu pirkšanai. Un var tikai minēt, cik daudz labuma no šīs naudas saņem, piemēram, autobusu šoferi, vēstīja "De facto".

Pirms trim gadiem pēc visai pretrunīgi vērtētas vairāku "Rīgas satiksmes" arodbiedrību apvienošanas lielākā daļa uzņēmuma darbinieku – aptuveni četri tūkstoši cilvēku – tika arodbiedrības LABA paspārnē, bet nu visai agresīva biedru rekrutēšana sākusies "Rīgas namu pārvaldniekā", informēja raidījums.

Viens no arodbiedrības LABA līderiem Vladislavs Bartaševičs "De facto" apliecināja, ka sadarbība ar Rīgas domi ir auglīga un arodbiedrība būtībā par faktisko darba devēju lielākajai biedru daļai nesūdzas. Bartaševics ir SC ietekmīgā politiķa Rēzeknes mēra Aleksandra Bartaševiča dēls.

Bartaševiči ir rados arī ar citu arodbiedrības aktīvistu – Rīgas domes Satiksmes departamenta amatpersonu Vitāliju Reinbahu, kurš iepriekš vēlēšanās startējis no Tautas saskaņas partijas. Pat telpas arodbiedrība atradusi Rīgas domes īpašumā – blakus Satiksmes departamentam.

"De facto" norādīja, ka tas viss rada vēl vienu jautājumu – vai šī arodbiedrība spēj būt pietiekami neatkarīga, pārstāvot tās biedru intereses pret darba devēju. LABA šā sasaukuma Rīgas domes laikā burtiski uzplaukusi. Un viss liecina, ka organizācija audzē muskuļus, tagad visai agresīvi mēģinot zem sava jumta pulcēt arī lielu daļu "Rīgas namu pārvaldniekā" strādājošo. Aptuveni tūkstotis jau esot izstājušies no iepriekšējās arodbiedrības, un mērķis ir panākt, lai iestājas vairāk nekā puse no 3200 "Rīgas namu pārvaldniekā" strādājošajiem.

"Rīgas namu pārvaldniekā" strādājošais krāvējs Alberts Sūcis LTV raidījumam "De facto" pastāstīja, ka tikuši sasaukti filiālē strādājošie sētnieki un viņiem solīti dažādi labumi un izdalītas LABA iestāšanās anketas. Sūcis atzina, ka liela daļa kolēģu mainījuši līdzšinējo arodbiedrību pret LABA, baidoties no atlaišanas. Lielākajai daļai sētnieku esot 50 un vairāk gadu un, tuvojoties pensijas vecumam, ir bailes palikt bez darba.

Savukārt kāda cita "Rīgas namu pārvaldnieka" darbiniece sacīja, ka viņu nodaļā strādājošie uz LABA vilināti jau pagājušajā pavasarī, tostarp solot darba apģērbu. Tiesa gan, vēl līdz šim tas neesot dabūts. Toties vasarā noorganizēta pamatīga ekskursija – ar 15 RS autobusiem 500 cilvēku devušies sēņot.

Kad vairums darbinieku būs LABA biedri, tā, visticamāk, mēģinās tikt pie līdzīga koplīguma, kāds ir RS, – ar pamatīgu finanšu piešprici, pauž raidījums. Un neviena puse nesaka, ka tā nebūs. "Tad, kad koplīgums tiks noslēgts, domājams, ka to mēs izdarīsim šā gada laikā, tad attiecīgi visas tās lietas, ko koplīgums paredzēs, tai skaitā arī, ja tie būs pārskaitījumi arodbiedrībām, tātad attiecīgi tie tiks veikti," "De facto" teica "Rīgas namu pārvaldnieka" valdes priekšsēdētājs Ervīns Straupe.

LTV raidījums pieļauj, ka tas varētu būt iemesls, kādēļ pēc namu pārvalžu apvienošanas vienā uzņēmumā kavējas koplīguma noslēgšana ar Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrību LAKRS, kurā līdz šim bija lielākā daļa uzņēmuma darbinieku.

"Mēs jutām, ka no namu pārvaldnieka vadības notika tā kā darba koplīguma vilcināšana. Valdē nevarēja izskatīt, tad bija citas problēmas," atzina LAKRS priekšsēdētājs Juris Kalniņš, kurš pieļāva apzinātu sadarbības vilcināšanu ar arodbiedrību LAKRS.

LABA vadība pašlaik apgalvo, ka tā apvieno vairāk nekā 7000 biedru. Tomēr tā ir viena no retajām arodbiedrībām, kas nav Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības biedrs, sižeta nobeigumā uzsvēra "De facto".

BNS/Foto: Edijs Pālens/LETA