LDz vadītājs Magonis iesaistījies dzelzceļa kravu pārvadājumu uzņēmumā Krievijā
Latvijas Dzelzceļa vadītājs Uģis Magonis ar savu kundzi Anastasiju Magoni.
Bizness un ekonomika

LDz vadītājs Magonis iesaistījies dzelzceļa kravu pārvadājumu uzņēmumā Krievijā

Jauns.lv

"Latvijas Dzelzceļa" (LDz) vadītājs Uģis Magonis ir iesaistījies Krievijas uzņēmumā, kas nodarbojas ar dzelzceļa kravu pārvadājumiem, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga". Magonis Čeļabinskā reģistrētā firmā daļas iegādājies kopā ar sievu, Krievijas pilsoni Anastasiju Magoni.

Valsts uzņēmumu vadītājiem ir atļauts gūt ienākumus privātajā biznesā. Likums viņiem aizliedz dibināt vien ofšorus. LDz vadītāja amatpersonas deklarācijās ik gadu redzamas lielas naudas summas, kas nav iegūtas no LDz. Pagājušajā gadā 43 369 latu alga LDz veidojusi mazāko daļu no Magoņa ienākumiem, bet no īpašumu pārdošanas un atgūtiem parādiem iegūti 413 575 lati.

Tieši ar mērķi pelnīt LDz vadītājs iegādājies kapitāldaļas Čeļabinskā reģistrētā firmā "Tretja Gruzoperevozočnaja Kompaņija", kurā lielākais īpašnieks ir Krievijas pilsonis Aleksandrs Dorošenko, kurš ir arī uzņēmuma direktors. Magoņa ieguldījums firmā gan ir niecīgs - tikai 1250 rubļi (aptuveni 21 lats).

Magonis skaidrojis, ka ieguldījumus veicis kompānijā, kas nodarbojas ar kravas pārvadājumiem pa dzelzceļu Krievijas un Kazahstānas teritorijā, pārvadājot kravas pēc jaunām tehnoloģijām. "Galvenais mērķis bija kā visiem īpašniekiem - pelnīt," sacījis Magonis, gan apgalvojot, ka cerības uz ātrām dividendēm nelolojot. "Tas projekts ir jauns un saistīts ar jaunām tehnoloģijām, tās vēl jāizstrādā un jāievieš dzelzceļā un vēl tas būs ilgstošs process, jo dzelzceļā nekas nenotiek ātri." Vaicāts, vai minētais uzņēmums nākotnē varētu būt viņa ģimenes bizness, Magonis to noliedzis.

Nesen dibinātajā firmā īpašniece ir arī LDz prezidenta kundze Anastasija Bakuļina, tagad Magone. Viņa strādā kompānijā "Biznesa dialogs", kas ir cieši saistīta ar Krievijas stratēģisko uzņēmumu Krievijas dzelzceļš. Anastasijas Magones firma organizē starptautiskus biznesa forumus.

Satiksmes ministrs Anrijs Martīss uz situāciju skatoties mierīgi, jo Magoņa uzņēmums Krievijā pašlaik nepretendē ienākt Latvijas tirgū. Ja tas notiktu, tas būtu interešu konflikts. "Mēs, protams, sekosim līdzi, un arī pašam Magoņa kungam [jāsaprot], - ja tas uzņēmums gribēs darboties Latvijas tirgū, tad viņam ir jāizvēlas, jo tad veidojas faktisks un juridisks konflikts, tad viņam būs jāizvēlas, ko tad viņš vēlas pārstāvēt," sacījis ministrs.

Kā atzīmē raidījums, Magoņa kapitāls pārsvarā audzis, pateicoties biznesam, kas cieši saistīts ar LDz, piemēram, LDz meitas uzņēmums "LDz Cargo" lielu daļu savu cisternu - 459 - iznomājis par deviņiem latiem dienā SIA "Pro Logistic Services". Šī kompānija iepriekš piederēja Magonim un viņa bijušajai dzīves biedrei Helēnai Bibikai, kura turpina firmu vadīt. Firmas peļņa 2011.gadā bijusi vairāk nekā 177 000 latu. "LDz Cargo" vadītājs Guntis Mačs noliedzis Magoņa ietekmi uz šo darījumu. Pirms līguma slēgšanas Magonis savas daļas firmā pārdeva.

No Bibikas veidojušies lielākie LDz vadītāja ienākumi pagājušajā gadā. Bijusī dzīvesbiedre ir atdevusi Magonim 310 587 eiro parādu, atpirkusi no viņa automašīnas "Mercedes Benz" un "BMW X6" par 53 541 eiro, un daļas uzņēmumā "Hanza kuģu aģentūra" par 56 457 eiro. Šī Bibikas vadītā firma arī atmaksājusi Magoņa iepriekš dotu 150 000 eiro parādu. Savukārt Bibikai Magonis samaksājis 332 000 eiro par īpašumu Baltezera krastā. Katru gadu darījumi starp Magoni un Bibiku esot raisījuši dažādu dienestu pārbaudes, kas izmeklē naudas izcelsmes likumību, bet neviena no iestādēm nav atradusi ko tādu, kas apdraudētu Magoņa atrašanos amatā.

LETA/Foto: Izdevniecības "Rīgas Viļņi" arhīvs