Vai līdzņemšanai paredzētās kafijas tirgotāji krāpj pircējus?
Vai esi kādreiz juties piekrāpts, pērkot kafiju līdzņemšanai, kādā no benzīntankiem un preses kioskiem? Portālu Kasjauns.lv uzrunāja sašutis lasītājs, kas vienā no lielākajiem Latvijas benzīntankiem iegādājies kafiju, bet krūzītes saturs bijis pieticīgs – kafija bija piepildījusi tikai pusi krūzītes, neskatoties, ka kafijas reklāmā redzamā krūze līdz malām pilna, tāpēc portāls Kasjauns.lv devās lūkoties, cik daudz tumšā šķidruma ietek kafijas krūzītēs dažādos kioskos Rīgas apkaimē.
Pirmais kiosks – kafiju uzpilda pārdevējs un krūzīte ir maza, tomēr gandrīz pilna. Kafijas cena 59 santīmi, tilpums norādīts 180ml, kas izskatās, ka atbilst patiesībai. Kafijas garša gan atgādina vairāk šķīstošo kafiju nekā automāta. Kafijas reklāmas kioska stiklotajos logos nepamanām.
Otrais kiosks, tās pašas firmas, kas pirmais, taču daudz lielāks un tuvāk Vecrīgai. Kafijas izvēle ir katra pircēja paša rokās, jo kioskā tā ieviesta kā pašapkalpošanās funkcija. Kafijas krūzītes šeit ir lielākas, taču, neskatoties uz to, tās pietek gandrīz pilnas. Šeit iespējams izvēlēties tilpumu starp vidēju un lielu, kā arī pieejams espreso ar mikro papīra krūzītēm. Šeit kafija arī par gandrīz trīsdesmit santīmiem dārgāka nekā pirmajā kioskā un tā maksā 0,85Ls. Tilpums norādīts 200ml. Kafija garšo jau daudz labāk. Kafijas reklāmā redzam pilnu kafijas krūzi ar papildus piena putām pa virsu, kas neatbilst realitātei krūzītē.
Trešais kiosks. Kafijas krūzītes izmērs atšķiras no pirmajām divām pirktajām kafijām - ne tik mazā kā pirmajā kioskā un ne tik liela kā otrajā. Kafija neietek līdz krūzītes malai, tā atstāj aptuveni trīs centimetru brīvu vietu. Kofeīna deva maksā 69 santīmi, bet tilpums 180ml. Reklāmā redzamas divas kafijas krūzītes atšķirīga izmēra, taču abas krūzītes pilnas, neskatoties uz to, ka automāts dzīvē neiepilda tik daudz.
Ceturtais kiosks. Krūzīte vizuāli neitrāla un tikpat liela kā pirmajā kioskā, kafija ietek krūzītē, atstājot pavisam nedaudz no malas. Tilpums nav norādīts, taču cena 0,59Ls. Garšo gan tikpat slikti kā pirmajā kioskā pirktā kafija. Kafijas reklāma pie automāta vēsta, ka krūze būs pilna, taču nav izteiksmīgās putas un saņemtais saturs atbilst kaut cik realitātei.
Neviena no kioskos pirktajām kafijām pilnībā neatbilda kafijas reklāmā redzamajām, kurās krūzes piepildītas līdz augšai un vairums reklāmās kafijas piena putas sniedzas pāri krūzītes malai, kārdinoši aicinot nopirkt tādu.
Portāla Kasjauns.lv uzrunātie reklāmas speciālisti gan atzīst, ka reklāmas mērķis ir pārdot un, ja pilnā kafijas krūzīte rosina klientu nopirkt arī kafiju, ja sākotnēji, tas nebija plānots, tad reklāma ir 100% izdevusies. Reklāmas speciālisti atzīst, ka viņi nekad nav informēti par to kāds būs patiesais daudzums, kas ietecēs krūzītes, bet, ja arī zinātu, noteikti turpinātu veidot reklāmas, kas vizuāli ir pievilcīgākas un rosina cilvēkiem „apetīti”.
Vēršoties patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) portāls Kasjauns.lv parādīja fotoattēlus ar pustukšajām kafijas krūzītēm, taču centrs pirms šķietamu pārkāpumu neredz, jo izvietotās reklāmas ar pilnajām kafijas krūzēm fonā esot tikai vizualizācijas, bet cenu lapā tiek norādīts konkrēts tilpums, ko patērētājs saņems.
Līdz šim PTAC nav saņēmis nevienu iesniegumu par šādiem vai līdzīgiem pārkāpumiem, tāpēc nav skaidra procesa, kā patērētājs varētu pierādīt krāpšanu ar krūzītes nepietiekamu piepildīšanu. Taču centram ir atsevišķa nodaļa, kas ikdienā pārbauda tilpumus un svaru, ja iedzīvotājiem šķiet, ka viņus krāpj.
Tilpuma pārbaudi eksperimenta laikā portāls Kasjauns.lv neveica, uzticoties noregulētajai sistēmai, taču aicinām vērīgāk ikvienu pircēju pievērst uzmanību norādītajam tilpumam pirms sašutuma par krūzītē ietecējušā dzēriena saturu.