Krūtainis: agrāk vai vēlāk visiem uzņēmumiem gribas augt
"Agrāk vai vēlāk visiem uzņēmumiem gribas augt. Tām kompānijām, kas strādā jau nobriedušos tirgos, augt ir problēma, jo to tirgus neaug", skaidro Mārtiņš Krūtainis.
Bizness un ekonomika

Krūtainis: agrāk vai vēlāk visiem uzņēmumiem gribas augt

Jauns.lv

"Agrāk vai vēlāk visiem uzņēmumiem gribas augt. Tām kompānijām, kas strādā jau nobriedušos tirgos, augt ir problēma, jo to tirgus neaug. Tāpēc arī investori meklē citus uzņēmumus, kas viņiem palīdzētu no šīs situācijas izkļūt, ļautu attīstīties,'' vēlmi iegādāties Latvijas uzņēmumus biznesa žurnālā "Kapitāls" skaidro finanšu konsultanta "Superia" partneris Mārtiņš Krūtainis.

Viņš atzīmē, ka spēja palielināt tirgus daļu un ienākumus ir viens no galvenajiem analīzes faktoriem, nosakot pārdodamā uzņēmuma vērtību.

"Nosakot uzņēmuma vērtību, standartvariantā pircējs skatās uz šīs kompānijas spēju pelnīt nākotnē. Tas ir atkarīgs gan no pašreizējās peļņas, gan no apgrozījuma - cik tas ir noturīgs, gan arī izmaksu struktūras,'' uzsver Krūtainis, piebilstot, jo uzņēmums būs stabilāks - ar labu peļņu tagad un nākotnē, ar labu klientu un piegādātāju bāzi -, jo labāk.

Taču viņš arī atzīmē, ka ne vienmēr svarīgs būs tikai peļņas rādītājs. Proti, ja pircējs vēlas nopirkt uzņēmumam piederošu aktīvu, piemēram, mežu, kūdras purvu vai arī inovatīvu tehnoloģiju, pašreizējiem uzņēmuma finanšu datiem nebūs būtiskas lomas.

"Cena tiks noteikta, vērtējot pašu aktīvu, piemēram, cik daudz koksnes ir konkrētajā mežā un cik tā potenciāli maksā. Visdrīzāk tā arī būs cena, par kuru tiks nopirkts uzņēmums, kuram šis mežs pieder,'' skaidro Krūtainis. Pēc viņa sacītā, tad vairs nav būtiski, vai uzņēmumam bijusi peļņa un kāds ir apgrozījums, jo pircējs zina, kā iegūto aktīvu izmantot savā labā un ar to pelnīt.

LETA/Foto: Ieva Čīka/LETA