Lidmašīnas tiks izsekotas, lai novērstu to pazušanu jūrā
Lidmašīnas, kurās radušās problēmas, no nākamā gada tiks regulāri izsekotas, lai novērstu to pazušanu jūrā, tika paziņots starptautiskā aviācijas konferencē Kanādas pilsētā Monreālā.
Civilās aviācijas nozare ar šādu izsekošanu mēģinās novērst tādus gadījumus kā Malaizijas aviosabiedrības "Malaysia Airlines" lidmašīnas ar 239 cilvēkiem pazušana pagājušajā gadā ceļā no Kualalumpuras uz Pekinu.
Ir gaidāms, ka Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) Padome novembrī apstiprinās šo priekšlikumu, lai šāda izsekošana no 2016.gada būtu obligāti jāveic visām aviosabiedrībām.
"Globālā izsekošana nenovērsīs katastrofas," bet tā nozīmēs, ka lidmašīnas vairs nepazudīs, paziņoja ICAO vadītājs Olumujiva Benards Aliu.
Pašlaik radari var izsekot lidmašīnu, bet tas ir grūti izdarāms, kad lidmašīnas atrodas virs jūras vai lido zemā augstumā.
Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem aviokompānijām būs jāizseko savas lidmašīnas, izmantojot sistēmu, kas uzrāda to atrašanās vietu ar 15 minūšu intervāliem.
"Kad lidmašīna būs nonākusi briesmās, šīs sistēma atkārtos šo signālu katru minūti," preses konferencē Monreālā sacīja Aliu. Tas notiks arī tad, ja lidmašīna negaidīti mainīs augstumu vai novirzīsies no kursa.
Šādi tiks panākts, lai meklēšanas un glābšanas dienesti varētu noskaidrot lidmašīnas pēdējo zināmo atrašanās vietu ar sešu jūras jūdžu (11 kilometru) precizitāti.
Šis ir ātrākais un vieglākais pasākums, lai nodrošinātu nogāzušos lidmašīnu atrašanu. "Mēs to varam izdarīt pat šodien, un tas nav dārgi," atzina ICAO Gaisa navigācijas biroja direktore Nensija Greiema.
Tam piekrita arī Starptautiskās gaisa transporta asociācijas (IATA) prezidents Tonijs Tailers, kurš sacīja, ka vairākas aviosabiedrības jau plāno uzlabot savu lidmašīnu izsekošanas veidus.
Monreālas konferencē, kura noslēgsies ceturtdien, delegāti arī principā vienojās, ka visi komercreisu laineri ir jāapgādā ar sekundārām katapultējamām peldošām "melnajām kastēm", kuras būtu vieglāk atrodamas, ja katastrofa notikusi jūrā.
Šī tehnoloģija jau ir akceptēta militārām lidmašīnām, bet līdz šim nebija izmantota civilajā aviācijā, jo aviokatastrofas biežāk notika uz sauszemes, kur "melnās kastes" parasti ir viegli atrodamas.
Šādas katapultējamas "melnās kastes" būs obligātas jaunām lidmašīnām, kas tiks būvētas pēc 2021.gada.
Konferencē tika nolemts arī par jaunu veidu, kā izplatīt brīdinājumus par riskiem, kuru rada lidošana virs karadarbības zonām. Tiks izveidota interneta datubāze visai informācijai par šādiem riskiem, un šo datubāzi administrēs ICAO.
Šādas datubāzes izveidošana ir atbilde uz Malaizijas aviosabiedrības lidmašīnas notriekšanu pērn jūlijā virs prokrievisko separātistu kontrolētās teritorijas Ukrainas austrumos.
BNS