Aviokompānija, kas vīrusam ļoti palīdzēja no Ķīnas nokļūt citās valstīs
foto: imago/Rüdiger Wölk
"Mahan Air" lidmašīna.
Pasaulē

Aviokompānija, kas vīrusam ļoti palīdzēja no Ķīnas nokļūt citās valstīs

Jauns.lv

Šobrīd pasaulē aizvien vairāk pieaug dusmas un tiek meklēti Covid-19 izplatībā vainīgie. Piemēram, britu raidsabiedrības BBC arābu valodas nodaļas veiktajā izmeklēšanā secināts, ka lielu artavu slimības izplatībai Tuvajos Austrumos deva irāņu lidsabiedrība “Mahan Air”, kuras darbība pandēmijas laikā pamanītas vairākas dīvainības.

Aviokompānija, kas vīrusam ļoti palīdzēja no Ķīnas...
Mediķis Itālijā

Krīzē strādājošie mediķi dalās ar izdegšanu, bailēm un cerību pandēmijas laikā

Pasaules veselības organizācija (PVO) paziņojusi, ka vairākās valstīs Covid-19 diagnosticēts katram desmitajam mediķim. Piemēram, Itālijā sasirgušo mediķu skaits pārsniedz 13 ...

Jānorāda, ka pirmais diagnosticētais Covid-19 cilvēks mūsu kaimiņvalstī Igaunijā atbrauca tieši no Irānas, bet pirms tam viņš pabija arī Rīgā, kur ieradās ar avioreisu no Turcijas. 

Analizējot “Mahan Air” lidojumu datus, BBC Arābu nodaļas žurnālisti secinājuši, ka, neraugoties uz valsts aizliegumu izpildīt lidojumus, tā no janvāra beigām līdz marta beigām veica simtiem riesu starp Irānu, Irāku, Apvienotajiem Arābu Emirātiem un Sīriju. Visas šīs valstis ļāva “Mahan Air” lidmašīnām nosēsties, neraugoties uz ieviestajiem ierobežojumiem.

31. janvārī Irāna apturēja visus reisus no un uz Ķīnu, bet vēlāk februārī un martā virkne valstu aizliedza lidojumus no Irānas, jo tā kļuva par Tuvo Austrumu epidēmijas izplatības epicentru. Tomēr “Mahan Air” turpināja veikt reisus, kas izsauca apgalvojumus, ka aviokompānija apdraud pasažieru un apkalpes veselību. Kad lidsabiedrības apkalpes locekļi sāka paust bažas, ka var inficēt ar vīrusu savus tuviniekus un izplatīt vīrusu pa visu valsti, viņiem lika klusēt, draudot ar kriminālvajāšanu.

BBC vēsta, ka aviokompānija neatbildēja uz raidsabiedrības lūgumu komentēt situāciju.

Kas ir Mahan Air?

Tā ir privāta aviokompānija, kuras flotē ir 55 gaisa kuģi. Gadā tā pārvadā piecus miljonus pasažieru, veicot reisus uz 66 galamērķiem visā pasaulē. BBC vēstī, ka aviokompānija ir saistīta ar spēcīgo Irānas Islāma revolucionāru gvardes korpusu (IRGC), kas ir valsts bruņoto spēku atzars. 2011. gadā ASV apsūdzēja aviokompāniju par ieroču un IRGC personāla pārvadāšanu, sodot to ar sankcijām.

Aviokompānija arī atbalsta Irānas operācijas Sīrijā, Libānā un Irākā – valstīs, kurām ir saites ar IRGC.

Nakts tirgus Bangkokā

PIRMS un PĒC: iespaidīgi foto parāda Covid-19 varu

Covid-19 pandēmijas ietekmē cilvēki pārstājuši pulcēties publiskās vietās. "Reuters" fotogrāfi lieliski spējuši atainot slimības spēku ietekmēt cilvēku paradumus.

Rekomendāciju ignorēšana

Balstoties uz lidojumu datu informāciju un avotiem Libānā un Irākā, BBC Arābu dienests guva apstiprinājumu tam, ka šajās valstīs pirmais ar Covid-19 inficētais ieradās tieši ar “Mahan Air”.

19. februārī irāņu students ar “Mahan Air” reisu “W55062” no Teherānas ieradās Irākas pilsētā Nedžefā, bet 24. februārī viņš tika reģistrēts kā pirmais Covid-19 inficētais valstī.

20. februārī Libānas pilsone, kura atgriezās no svētceļojuma uz Irānas pilsētu Kumu, ieradās Libānā ar “Mahan Air” reisu no Teherānas. Nākamajā dienā viņa tika reģistrēta kā pirmā sasirgusī Libānā.

“Mahan Air” arī pēc šiem gadījumiem turpināja veikt lidojumus.

Irākas varasiestādes 20. februārī pārtrauca gaisa satiksmi ar Irānu, tomēr pēc šī aizlieguma ar Irākas valdības atļauju tika veikti vēl vismaz 15 reisi. Daudzos no tiem atradās svētceļnieki, kuri ceļoja uz šiītu svētajām vietām Irānā un Irākā.

Irākas valdība BBC paskaidroja, ka tie bijuši repatriācijas reisi un ka tos apstiprināja Irākas Civilās aviācijas pārvalde. Irākas varasiestādes uzsvēra, ka lidojumi starp abām valstīm turpinās, taču Irānas pasažieriem būs liegts iebraukt Irākā.

Argentīnas pilsone raud Riodežaneiro, jo gaisa satiksmes ierobežojumu dēļ nevar tikt mājās.

Posts, ko pasaulei atnesa jaunais koronavīruss

Lidojumi karstākajā laikā

BBC izpētē secināja, ka Covid-19 epidēmijas karstākajā laikā Ķīnā, “Mahan Air” turpināja lidot uz četriem lieliem Ķīnas galamērķiem – Pekinu, Šanhaju, Guaņdžou un Šeņdžeņu. Tas nozīmē, ka Irānas valdībai bija jādod “Mahan Air” atļauju pārkāpt pašas noteiktos aizliegumus lidot uz Ķīnu, kas tika ieviesti 31. janvārī.

“Mahan Air” Ķīnas sociālajos tīklos ievietoja fotogrāfijas, stāstot, ka sešos reisos no janvāra beigām līdz 20. aprīlim pārvadāja humanitāro palīdzību. Vēl četri reisi bija izpildīti, lai evakuētu irāņus no Ķīnas. Pēdējais šāds lidojumus tika veikts 5. februārī.

Analizējot lidojumu datus un salīdzinot tos ar “Mahan Air” oficiālajiem paziņojumiem, BBC secināja, ka, neraugoties uz Irānas puses aizliegumiem, pēc 31. janvāra lidsabiedrība veica kopumā 157 reisus. Lidojumu dati rāda, ka “Mahan Air” pēc norādītā datuma bija vienīgā aviokompānija, kas veica lidojumus starp Irānu un Ķīnu.

BBC raksta, ka šī lidsabiedrība turpināja spēlēt nozīmīgu lomu slimības izplatībā savā valstī un kaimiņvalstīs.

Sīrija 8. martā oficiāli pārtrauca aviosatiksmi ar Ķīnu, taču jau pēc aizlieguma uzņēma astoņus “Mahan Air” reisus.

Lidsabiedrība arī 37 reizes lidoja uz Dubaiju, Turciju un vēl 18 reizes uz citiem galamērķiem, tostarp Taizemi un Malaiziju.

Tajā laikā reisus no un uz Irānu veica arī citas aviokompānijas, tomēr “Mahan Air” bija visaktīvākā.

Ķīnā ar klusuma brīdi pieminēti koronavīrusa upuri

Ķīnā sestdienas rītā ar trīs minūšu klusuma brīdi tika pieminēti cilvēki, kas miruši jaunā koronavīrusa pandēmijā.

Darbiniekiem aizliedz runāt

BBC arī saņēma pierādījumus tam, ka lidmašīnas apkalpei bija likts klusēt par lomu, kuru aviokompānija ieņem vīrusa izplatībā. Atsaucoties uz labi informētu avotu lidsabiedrībā, februāra beigās 50 “Mahan Air” darbiniekiem tika konstatēti Covid-19 simptomi. Darbinieki par notiekošo sāka sūdzēties sociālajos tīklos, jo viņiem netika nodrošināti individuālās aizsardzības līdzekļi.

27. februārī darbinieki nāca klajā ar publisku paziņojumu, paužot bažas par to, ka viņiem pēc reisiem uz Ķīnu nedod laiku, kas nepieciešams pašizolācijai, bet 18. aprīlī 1300 “Mahan Air” darbinieki parakstīja atklātu vēstuli, apsūdzot aviokompāniju sliktā pārvaldībā krīzes laikā.

Šajā vēstulē tika arī teikts, ka priekšniecība atkārtoti ignorēja apkalpes lūgumus ieklausīties Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas (IATA) ieteikumos un nodrošināt darbiniekiem individuālās aizsardzības līdzekļus. Tajā pašā laikā darbiniekus pašus vainoja tajā, ka viņi ar vīrusu inficēja savus tuviniekus un izplatīja infekciju valstī.

BBC rīcībā nonāca neizpaužamas vienošanās kopija, kas bija izsniegta “Mahan Air” darbiniekiem. Dokumentā tika piedraudēts ar kriminālvajāšanu gadījumā, ja viņi publiski paudīs savas bažas.

Gan “Mahan Air”, gan to valstu pārstāvji, ka,s pretēji lidojumu aizliegumam no Irānas, ļāva nosēsties lidsabiedrības lidmašīnām, BBC atteicās sniegt komentāru par notikušo.