foto: LETA
Krievijā lemj, kad un kā drīkst notriekt pasažieru lidmašīnas
2019. gada 19. janvāris, 06:43

Krievijā lemj, kad un kā drīkst notriekt pasažieru lidmašīnas

Kas Jauns Avīze

Krievijas Aizsardzības ministrija sagatavojusi projektu valdības dekrētam, kurā ieteikts likumīgi sakārtot iespēju notriekt pasažieru lidmašīnas, ja tās rada reālus draudus.

Dokuments "Par ieroču un kaujas tehnikas izmantošanas kārtību, aizsargājot KF valsts robežu KF gaisa telpā" publicēts Krievijas federālā likumdošanas projektu portālā. Sabiedriskā apspriešana beidzās 10. janvārī, tagad rit neatkarīga pretkorupcijas ekspertīze.

Sākumā brīdinās

Dokumentā paredzēta iespēja atklāt uguni pret pasažieru lidmašīnu, ja tā pārkāpusi robežu un apzināti var radīt ekoloģisku katastrofu, cilvēku bojāeju vai iznīcināt stratēģiskus objektus.
Izklāstīts arī rīcības plāns šādai ārkārtas situācijai. Ja nezināms gaisa kuģis pietuvosies Krievijai 50 kilometru no robežas (Austrumu kara apgabalā 100 kilometru) vai pēkšņi uzradīsies 150 kilometru pierobežas joslā, gaisā pacelsies helikopteri vai lidmašīnas, mēģinot nodibināt ar ekipāžu radiosakarus.
Ja lidmašīnā būs ārkārtas situācija, pirmais piedāvājums būs pavadīt līdz tuvākajai lidostai. Atteikuma gadījumā un ja būs zināms, ka lidmašīnā nav ķīlnieku, militāristi atklās uguni. Tomēr ne uzreiz – vispirms paredzēts mutisks brīdinājums, ja nesapratīs, izšaus garām, un tikai visbeidzot, ja arī tas nelīdzēs, gaisa kuģi notrieks.

Tiesa, jau 2006. gada martā Krievijas prezidenta Vladimira Putina parakstītajā pretterorisma likumā atļauts notriekt jebkuras civilās lidmašīnas, ja tās sagrābuši teroristi un ir reāli draudi vitāli svarīgiem objektiem vai vietām, kur ir daudz cilvēku.
Tomēr 1994. gadā pieņemtais valdības dekrēts par ieroču lietošanu Krievijas gaisa telpā aizliedz notriekt lidmašīnas, ja zināms, ka tajās ir pasažieri. Jaunā kārtība šo pretrunu novērsīs.

foto: CAMERA PRESS/SUS2 / Vida Press
1983. gads, PSRS maršals Nikolajs Orgakovs preses konferencē referē par Dienvidkorejas pasažieru lidmašīnas notriekšanu.

Dienvidkorejas lainera traģēdija

1983. gada 1. septembrī PSRS notrieca "Korean Air" pasažieru lidmašīnu Boeing 747, dzīvību zaudēja 269 cilvēki. Laineris bija ceļā no Ņujorkas uz Seulu ar apstāšanos degvielas uzpildei Aļaskā. Lidmašīna kļūdaini novirzījās no kursa par vairāk nekā 500 kilometru un ielidoja PSRS gaisa telpā, virs teritorijas, kur atradās militāri objekti un ārzemju lidmašīnām ielidot bija aizliegts. Maskava apgalvoja, ka laineris ielidojis padomju teritorijā, lai spiegotu, pasniedza savējiem ordeņus, tomēr pieņēma lēmumu aizliegt notriekt pasažieru lidmašīnas.

Pēc Putina pavēles daudz netrūka

Pērn iznākušajā dokumentālajā filmā "Putins" tagadējais Kremļa saimnieks atklāj, ka 2014. gadā personiski devis pavēli notriekt Turcijas lidsabiedrības "Pegasus Airlines" lidmašīnu Boeing 737-800, kas tranzītā cauri Krievijai lidoja no Harkovas Ukrainā uz Stambulu. Putinam bija paziņots, ka uz borta ir spridzeklis, lai sarīkotu terora aktu ziemas olimpisko spēļu atklāšanā Sočos.
Putins uzdevis laineri notriekt saskaņā ar ārkārtas situāciju protokolu, bet laimīgā kārtā pēc dažām minūtēm noskaidrojās, ka tā ir viltus trauksme, ko sacēlis piedzēries pasažieris.
ASV pēc 2001. gada 11. septembra uzbrukumiem ir atļauts notriekt jebkuras lidmašīnas, kas rada draudus kodolspēkstacijām un citiem stratēģiskiem objektiem.