Pētījums: Lietuvas sabiedrības uzskatus galvenokārt ietekmē televīzija un interneta mediji
Lietuvas sabiedrības uzskatu veidošanos, pēc pašu lietuviešu domām, visvairāk ietekmē televīzija un interneta mediji, vēsta portāls "Delfi.lt". Par to liecina aptauja, ko pēc žurnāla "Valstybe" pasūtījuma veicis sabiedriskās domas un tirgus pētījumu centrs "Vilmorus".
Kā uzskata Kauņas Vītauta Dižā universitātes Politikas zinātņu un diplomātijas fakultātes profesore, šīs augstskolas sabiedrisko attiecību prorektore Aukse Balčītiene, pētījuma rezultāti nepārsteidz, jo televīzija Lietuvā patiesi ir ietekmīga. Vienlaikus viņa norādījusi, ka daudzās valstīs šāda aptauja, domājams, uzrādītu atšķirīgu ainu, tostarp lielāku drukāto mediju ietekmi.
Atbildot uz jautājumu, kādi mediji viņu viedokli ietekmē visvairāk, 31% respondentu minējuši televīziju vispār, 20,5% norādījuši konkrēti uz sabiedrisko LRT televīziju, 19,5% - uz telekanālu LNK un tikpat daudz - uz TV3.
16,6% aptaujāto minējuši internetu vispār, 13,4% nosaukuši konkrēti ziņu portālu "Delfi.lt".
11,4% atzinuši, ka viņu viedokli pirmkārt ietekmē radio, bet 9,8% minējuši drukātos preses izdevumus. 7% nosaukuši laikrakstu "Lietuvos rytas", 6% - portālu "Lrytas.lt".
5,5% aptaujas dalībnieku pieminējuši sabiedrisko LRT radio, 5,3% - "Lietuvos rytas" televīziju un 4,4% - BTV televīziju.
"Televīzijai veltītā uzmanība nepārsteidz," atzinusi profesore Balčītiene. "Manuprāt, to vajadzētu pieņemt kā reālu faktu - Lietuvā televīzijas ietekme tiešām ir liela. Ļoti līdzīgus rezultātus uzrāda arī citas sabiedriskās domas aptaujas."
Pēc viņas teiktā, televīziju aktīvi lieto visu vecuma grupu auditorijas, ieskaitot pašus jaunākos skatītājus, kuri vienlaikus ir arī aktīvi jauno mediju un interneta lietotāji.
Vienlaikus eksperte norādījusi, ka vairākās citās Eiropas valstīs, piemēram, Vācijā, Lielbritānijā, Skandināvijas valstīs un pat Polijā, šādai aptaujai būtu atšķirīgi rezultāti un daudz lielāka loma tiktu atvēlēta tradicionālajiem drukātajiem medijiem. Viņa atgādinājusi, ka Lielbritānijā par mediju lietošanas kultūru vēl šobaltdien liecina teiciens "Tu esi tas, ko tu lasi" ("You are what you read").
Pēc Balčītienes teiktā, visi pētnieki atzīst, ka drukāto periodisko izdevumu nozarei šobrīd neklājas viegli, laikrakstu izdevēji pārdzīvo krīzi, metieni sarūk un kvalitatīva žurnālistika maksā dārgi. "Šobrīd ir svarīgi pievērst uzmanību apstāklim, ka mainās auditoriju attiecības ar medijiem - jaunieši tiešām mazāk lasa drukāto presi, viņiem internets ir galvenais un bieži arī vienīgais ziņu avots," viņa uzsvērusi.