foto: Ieva Leiniša/LETA
100 lietas Latvijas simtgadei. 1995. gads: AVIOKOMPĀNIJA "AIR BALTIC"
2018. gada 26. oktobris, 11:18

100 lietas Latvijas simtgadei. 1995. gads: AVIOKOMPĀNIJA "AIR BALTIC"

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Latviešus mākoņos sāk pacelt “air Baltic”. Katru dienu stāstam par kādu nozīmīgu dienu Latvijas likteņgadā – no 1918. līdz 2018. gadam. Šodien 1995. gada lieta, kas nodarbināja latviešu prātus un rīcību. Bet rīt jau būs 1996. gads.

1995. gadā ārzemju tautieši un ārvalsts viesi uz 18. novembra svinībām pie Mildas Daugavas krastos varēja atkļūt, precīzāk sakot – atlidot, ar vēl jaunu neredzētu “putnu”, vēlāk ar pamatīgiem skandāliem apvītās un joprojām pastāvošās Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” gaisa kuģiem. Tieši 1995. gada rudens pusē, likvidējot iepriekšējo Latvijas nacionālo aviokompāniju “Latavio", tika dibināta lidsabiedrība “airBaltic” (te gan jāpiebilst, ka šīs lidsabiedrības, kuras kapitāla lielākā daļa (80,05%) pieder valstij, tā īsti vienam otram pat negribas dēvēt par nacionālo lepnumu. Intelektuāļiem vairāk nekā dīvains liekas šīs sabiedrības nosaukums, kas tiek paģērēts lietot, absolūti ignorējot visas latviešu valodas normas – “airBaltic”. Savukārt reālistiem dīvaini liekas ar lidsabiedrību ar ik pa laikam uzvirmojošie skandāli – tad tā ir uz bankrota robežas, tad tās vadītāji saņem milzu, prātam neaptveramas algas un tā tālāk).

Bet celsmīgiem praktiķiem arī par ko lepoties – “airBaltic” ir pirmā aviokompānija pasaulē, kas 2014. gadā aviobiļešu apmaksāšanai sāka pieņemt mistisko kriptovalūtu – bitkoinus, Tāpat aviokompānija ir viena no punktuālākajām gaisa kuģu flotēm pasaulē. Lai nu kā šā, bet šī nacionālā aviokompānija latvju zemi paver vaļā plašākai pasaulei.

Un izrādās, ka tā gaisā parauj ne tikai parastos mirstīgos latviešus, bet daudz nopietnākus subjektus. Tā pirms kāda mēneša beidzās konkurss, kurā tautiešiem lika izvēlēties, kādos Latvijas pilsētas vārdos nosaukt jaunos “airBaltic” gaisa kuģus. Pirmo vietu ieguva Cēsis, tām sekoja - Ogre, Līvāni, Bauska, Gulbene, Rīga, Jelgava, Liepāja, Jūrmala un Sigulda. Tā kā neapmulsiet, ja kāds saka: “Manai Jelgavai pie Madrides garām palidoja Gulbene”. Un tā var teikt arī pats Romas pāvests, jo viņu tuvāk Dievam, tas ir debesīm – septembra beigās oficiālās vizītes laikā pacēla Svētā tēva oficiālais pārvadātājs jeb gaisā parāvējs – “airBaltic”.

Bet pāvests nav vienīgais, kuru lidsabiedrība parāvusi gaisā. Statistiķi un ciparu mīļotāji izskaitļojuši, ka šī gada pirmajos astoņos mēnešos mūsu nacionālā gaisa kuģa flote pārvadājusi 2 770 047 pasažierus.