100 lietas Latvijas simtgadei. 1944. gads: RĪGAS TRAMVAJS
Vīru pasaule

100 lietas Latvijas simtgadei. 1944. gads: RĪGAS TRAMVAJS

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Atjauno 6. tramvaja maršrutu. Tas kursēs no sešiem rītā līdz deviņiem vakarā. Katru dienu stāstam par kādu nozīmīgu dienu Latvijas likteņgadā – no 1918. līdz 2018. gadam. Šogad 1944. gada lieta, kas nodarbināja latviešu prātus un rīcību. Bet rīt jau būs 1945. gads.

Latvijas galvaspilsētā 1944. gada 18. novembrī jau vairāk nekā mēnesi saimnieko sarkanie okupanti, bet Kurzemē vārās lielais katls ar friču pārvaldi priekšgalā. Visam pa vidu latviešu tauta sadalītā valstī – ne kur īsti var aizdoties: gan bail, gan nav par ko, gan nevar... Tomēr mazliet jau pa saplosīto tēvzemi kaut kā pārvietoties iespējams. Kurzemes laikraksti 18. novembrī ziņo, ka vācu armija no Kurzemes aborigēniem Hitlera karakalpiem par labu rekvizē ne tikai slēpes, bet arī slēpju saites (nav ko vazāties kara laikā no viena pagasta uz otru!). Toties Rīgas „Cīņa” un „Padomju Jaunatne” ziņo, ka kara darbības papostītajā Rīgā atkal atsākusies tramvaju kustība, protams, ar Ļeņina bildi priekšluktura vietā un pēc Staļina aicinājuma un labvēlības. 1944. gada lieta, protams, ir RĪGAS TRAMVAJS.

„Cīņa” 18. novembrī nodrukājusi arī tās dienas vārda dienas gaviļņieka Sašinas jeb Čaka dzejoli „Tramvajs”:

„Redzu zibot zilo karpu, 
To, kas ļaudis nes uz darbu:
- Neliec ielai plaukstu priekšā.
Sēdies zilā klēpī iekšā.
Steidzies strādāt, dzīvi pacelt
Vērs pret tāli savu aci
Kā to rūcot dara tramvajs
Sliedēs, kur vairs nav ne skrambas.”

Un vēl „Cīņa” ziņo: „Tikai priekš nedaudz dienām Rīgas transporta darbinieku mītiņā, iztirzājot biedra Staļina šā gada 6. novembra runu, transporta darbinieki apņēmās „paātrināt Rīgas trasporta saimniecības atjaunošanu un panākt, lai pa Rīgas ielām atkal brauktu tramvaja vagoni”. Vakar jau pa Brīvības ielu redzējām braucot pirmos tramvajus, izgreznotus sarkaniem karodziņiem un zaļumu vītnēm.

Tramvaja satiksmi Gaisa tilts-Brīvības piemineklis uzturēs ik dienas no pulksten 6-21. Braukšanas maksa - 20 kapeikas.

Tramvaja satiksmi uzturēs pēc stingri izstrādātiem sarakstiem, kur laiks tā iedalīts, ka no rītiem un pēcpusdienās tramvaji brauks biežāk un ar divi piekabēm, lai darba ļaudīm atvieglotu nokļūšanu uz darba vietām un atpakaļ.

Nākošā nedēļā sāks darboties 6. tramvaju satiksmes līnija - uz Sarkandaugavu, bet mazliet vēlāk 5. līnija pa Maskavas ielu”.