
Medijs: Rietumu uzņēmumiem būs izaicinoši atgriezties Krievijas tirgū

Vašingtonas centieni ātri izbeigt karu Ukrainā ir izraisījuši spekulācijas, ka Rietumu zīmoli varētu vēlēties atgriezties Krievijā, taču tirgi, no kuriem tie aizgāja, tagad izskatās konkurētspējīgāki nekā pirms trim gadiem, vēsta "The Economist".
24. februārī ASV prezidents Donalds Tramps teica, ka karš varētu tikt izbeigts dažu nedēļu laikā, lai gan pagaidām nav skaidrs, kā tas varētu notikt. Rietumu sankcijas, kas apgrūtina pārobežu maksājumus un tirdzniecības plūsmu, droši vien būtu jāmīkstina, lai uzņēmumi varētu atgriezties lielā skaitā. Taču tiem, kas uzdrošinātos atgriezties, nāktos saskarties ar tirgu, kurā dominē vietējie un ķīniešu zīmoli.
Vīriešu apģērbu tīkls “Henderson”, kas 2023. gada beigās tika iekļauts Maskavas biržā, paziņojis, ka ārvalstu mazumtirgotāju aiziešana ir devusi tam attīstības impulsu, galvenokārt padarot pieejamas labākas atrašanās vietas tirdzniecības centros. Uzņēmumam izdevies palielināt pārdošanas apjomus, lai gan dažviet joprojām ir pieejami Rietumu zīmoli.
“Tirgus pats par sevi nav būtiski mainījies, jo lielākā daļa ārvalstu zīmolu (pēc mūsu aplēsēm — 60–80% no globālajiem ražotājiem) nav aizgājuši,” atbildot uz “Reuters” jautājumiem, norādīja “Henderson” preses dienests. “Viņi vienkārši mainīja pārdošanas kanālus, izmantojot vietējo veikalu pakalpojumus vai pielāgojot veikalu izkārtnes un ieviešot jaunas preču zīmes.”
Krievijas zīmoli ieņēmuši labākās vietas veikalos
Agrāk iepirkšanās centros labākās vietas bija rezervētas vadošajiem Rietumu veikaliem, bet tagad tās ieņem Krievijas konkurenti. “The Economist” norāda, ka Krievija nepiekāpsies Rietumu zīmoliem. Prezidents Vladimirs Putins paziņojis, ka, ja ārvalstu uzņēmumi atgriezīsies, priekšrocība jādod vietējiem ražotājiem.
Arī krievu pircēji arvien vairāk pievēršas vietējiem zīmoliem. “Pašā sākumā bija tiešām grūti, jo Krievijas mazumtirdzniecības tirgus apģērbu un apavu jomā bija vāji attīstīts,” “Reuters” pastāstīja 29 gadus vecā Maskavas iedzīvotāja Anna, atrodoties vienā no galvaspilsētas galvenajām iepirkšanās ielām. “Bet tagad – pilnīgi noteikti nē. Mūsu vietējie zīmoli ražo lietas, kas kvalitātē neatpaliek no Rietumu produkcijas.”
Krievu zīmoli vēlēsies saglabāt un aizstāvēt tirgus daļu, ko tie ieguvuši, un jūtas pārliecināti, ka ir pietiekami spēcīgi, lai konkurētu, ja starptautiskie spēlētāji atgriezīsies, norādīja pārdošanas speciāliste Valerija.
Straujā automobiļu ražotāju, piemēram, “Renault”, “Volkswagen” un “Nissan”, aiziešana ir atstājusi robu, ko galvenokārt aizpildījuši ķīniešu konkurenti. Šobrīd tie veido vairāk nekā 50% no jauno automašīnu tirdzniecības, salīdzinot ar mazāk nekā 10% pirms kara sākuma.
"The Economist” norāda, ka Rietumu uzņēmumi šobrīd izslēdz tūlītējas atgriešanās iespēju. Piemēram, “Arla Foods”, kas ražo “Lurpak” sviestu, un “InterContinental Hotels” vadītāji pagājušajā nedēļā paziņoja, ka pašlaik neplāno atgriezties Krievijas tirgū.