Skandalozākās 2015. gada izstādes. TOP 6
Septembrī kāds garīgi nelīdzsvarots puspliks trīsdesmtigadnieks Mākslinieku savienības galerijā sadauzīja Salvadora Dalī skulptūru „Eņģeļa parādīšanās”.
Kultūra
2016. gada 4. janvāris, 05:31

Skandalozākās 2015. gada izstādes. TOP 6

Jauns.lv

Salauzta un asinīm aptraipīta pasaulslavenā Salvadora Dalī skulptūra. Krustā sistais Krievijas prezidents Vladimirs Putins. Erotiskās ainavās ietērpts Jēzus Kristus. Vandaļu plosīšanās iepretim valdības namam. Pagājušajā gadā mākslas baudītāji izstādēs varēja baudīt vairākus ekstrēmus skandālus.

Aizvadītajā gadā vairākus skaļus skandālus Latvijas izstāžu telpās radīja ne tikai kultūras fanātiķi, bet arī agresīvi politiskie un reliģiskie fanātiķi, kuri talkā ņēma prastus huligānus. Kasjauns.lv ielūkojas 2015. gada skandalozākajās izstādēs, kas pamatīgus tračus radīja ne tikai inteliģences vidū, bet bieži vien arī no mākslas tālu stāvošās aprindās.

1. Puspliks huligāns Rīgā sabojā Dalī skulptūru

Latvijas Mākslinieku savienības (LMS) galerijas izstādē „Salvadors Dalī un Pablo Pikaso” 16. septembrī kāds huligāns ar asinīm sabojāja vienu no mākslas darbiem - Dalī bronzas skulptūru „Eņģeļa parādīšanās”. 50 000 eiro vērtās skulptūras restaurēšanas izmaksas lēsa no 8000 līdz 9000 eiro.

1985. gadā dzimušais vīrietis uzvedies agresīvi un pamanījās sabojāt ne tikai Dalī bronzas statuju, bet arī izsist vairākus logu stiklus, savainoties ar lauskām un ar asinīm noķēpāt citus mākslas darbus ne tikai izstādē, bet arī LMS pastāvīgajā ekspozīcijā.

Garīgi nelīdzsvarotais vīrietis bija tērpies tikai peldšortos un uzvedies neadekvāti. Viņš skulptūru nogāzis no aptuveni metru augsta podesta, tai nolūzusi kāja, kā arī no podesta noplēsis audumu. Tad viņš aizgājis līdz blakus zālei un ar ugunsdzēšamo aparātu sācis dauzīt logus. Uzbrucēju apturējuši LMS darbinieki. Ja vīrietis netiktu laicīgi apturēts, tad izstādes darbiem zaudējumi būtu nodarīti vēl lielāki. Vīrieti aizturēja un nodeva mediķu aprūpē.

2. Liepājas katoļi protestē pret kubieša izstādi pilsētas muzejā

Šī gada pavasarī Liepājas katoļticīgie bez panākumiem pauda protestu pret kādu izstādi pilsētas muzejā. Viņi pilsētas domei uzrakstīja petīciju, kurā pieprasīja slēgt muzejā apskatāmo kubiešu mākslinieka Italo Rene Eksposito gleznu izstādi „Dievs. Mīlestība. Kuba”.

Svētā Jāzepa katoļu katedrāles draudze vērsās pašvaldībā ar prasību slēgt Kubas mākslinieka, starp citu, arī katoļa Italo Rene Eksposito izstādi, jo tā, viņuprāt, zaimojot Jēzu Kristu. Īpaši Liepājas bīskapu Viktoru Stulpinu saniknoja mākslinieka glezna, kurā redzams krustā sistais Jēzus Kristus, kura pakājē norisinās seksuāls akts.

168 katoļu draudzes locekļi uzskatīja, ka vietvaras pienākums ir slēgt izstādi, jo „kristietību zaimojošā” ekspozīcija iekārtota pašvaldības pārziņā esošā muzejā. Konkrētu lēmumu domes vadība tā arī nespēja pieņemt, jo ar tik dīvainu prasību sastapās pirmoreiz. Domes sēdē bija labu laiku par ko runāt un spriest. Deputāti runāja un lēma tik ilgi līdz vilciens bija aizgājis – mākslas izstādi slēdza, jo bija pagājis tās eksponēšanas laiks.

3. Liepājas muzeju soda par „nelatvisku” izstādi

Liepājas muzejs krita arī Valsts valodas centra (VVC) nežēlastībā. VVC tam uzlika sodu (brīdinājumu) par tēlnieka Egona Peršēvica personālizstādes nosaukumu, kurā latviešu alfabēta burti mijās ar kirilicas burtiem – „мāксла”. Muzeja direktore Dace Kārkla negrasījās piekāpties VVC un mainīt izstādes nosaukumu. Nosaukums „мāксла” neatbilstot valsts valodas normām, uzskatīja VVC.

„Es nevaru pateikt, kas ir māksla, bet es pavisam noteikti zinu, ka šis vārds ir latviešu valodā,” Kasjauns.lv sacīja tēlnieks Egons Peršēvics, tālāk skaidrojot: „Izstādes nosaukums pirmkārt raksturo pašu izstādi – tā ir mākslas izstāde. Otrkārt, izmantojot dažādu alfabētu burtus, lai uzrakstītu nosaukumu, es runāju par šobrīd tik aktuālo integrācijas problēmu un globālo multikulturālismu, no kura mēs nevaram izvairīties un izlikties, ka tas mūs neskar. Tādējādi izstādes nosaukums noteikti ir uzskatāms par daļu no izstādes – par vienu no izstādes darbiem”. Peršēvics Kasjauns.lv norādīja, ka galvenais jau nav soda apmērs, bet gan pats fakts, ka VVC ir uzņēmies bargā cenzora lomu.

Liepājas muzeja pārstāvji uzskatīja, ka VVC piespriestais sods ir uzskatāms par mēģinājumu noteikt, kā un par ko mākslinieki drīkst runāt, respektīvi, ka tā ir vistīrākā cenzūra. „Mums jau kādu laiku norit diskusijas ar valsts valodas inspektoriem. Valsts valodas centra brīdinājumu ņēmām vērā tikai tiktāl, ka izstādes nosaukumu savās izsūtītajās preses relīzēs likām pēdiņās un pievienojām skaidrojumu (muzeja interneta mājaslapā vārdam „мāксла” dots tulkojums – „māksla”). Izstādes nosaukums ietilpst pašā izstādes koncepcijā. Mainot nosaukumu, izņemot kirilicas burtus, mainās arī pati izstādes koncepcija. Un to bez paša mākslinieka piekrišanas nedarīsim,” skaidroja muzeja direktore.

4. Krievija protestē pret izstādi „Disidents” stūra mājā

Krievijas vēstniecība Latvijā maija vidū nosūtīja notu Ārlietu ministrijai saistībā ar Stūra mājas pagalmā uzstādīto instalāciju ar krustā sistu Krievijas prezidenta Vladimira Putina lelli. Drīz vien pretrunīgā instalācija tika demontēta. Iegansts gan bija visai dīvains – Stūra mājas apsaimniekotājs „Valsts nekustamie īpašumi” paziņoja, ka izstādes organizētāji neesot pildījuši telpu nomas līguma noteikumus.

Krievijas vēstniecība savā paziņojumā norādīja, ka performance izraisījusi galēju sašutumu un riebumu, piebilstot, ka šāda veida provokatīvas „mākslas” performances valstī, kas prezidē Eiropas Savienības Padomē, ir nepieņemama.

Putina lelle bija daļa no Stūra mājā atklātās izstādes „Disidents” - sešu mākslinieku iecere izveidot laikmetīgās mākslas akciju, par pamatu ņemot Raiņa disidentiskās idejas.

Laikmetīgās mākslas izstāde „Disidents” un Putina lelle

5. Iepretim valdības ēkai izdemolē izstādi par Maidanu

Naktī no 10. un 11. oktobrī pašā Rīgas centrā vandaļi izpostīja izstādi „Maidana cilvēki”. Izstādē bija iespējams apskatīt 100 Sergeja Meļņikova darbus, kas fotografēti Ukrainas galvaspilsētā, tā dēvētās Pašcieņas revolūcijas jeb Eiromaidana laikā, atgādinot par protesta akcijām, kas norisinājās 2013. gada nogalē un 2014. gada sākumā Kijevas galvenajā laukumā, pulcējot vairākus tūkstošus ukraiņu vienotās demonstrācijās pret tā brīža pieņemtajiem valdības lēmumiem.

Prokrieviskie huligāni izstādei uzbruka vairākkārtīgi, līdz to nopostīja. Kuriozs ir fakts, ka Rīgas dome pēc izstādes nopostīšanas to aizliedza, jo tās organizētāji nespēj nodrošināt izstādes apsardzi. Vēlāk gan izstāde bez starpgadījumiem tika demonstrēta citās Latvijas pilsētās – Jelgavā, Valmierā, Bauskā.

Policijai izdevās notvert izstādes postītājus un decembra vidū Rīgas pilsētas Centra rajona prokuratūra nodeva tiesai vienu krimināllietu, kurā uzrādītas apsūdzības divām personām par vienu no trim izstādes postīšanas gadījumiem

 

6. "Mildas dzemdības" šokē pašvaldības

Pamatīgu šūmēšanos mākslas aprindās šopavasar izraisīja LTV raidījums „Aizliegtais paņēmiens”. No vairāk nekā 15 Latvijas pašvaldībām, kas tika uzrunātas raidījuma „Aizliegtais paņēmiens” eksperimenta laikā, tikai Valka savā pilsētā atļāva sarīkot Latvijas tēlnieka Ivara Drulles sagatavoto provokatīvo izstādi „Latvijas dzimšana. Asociācijas”.

Tādējādi raidījums secināja, ka, lai arī Latvija pēc traģiskajiem Francijas notikumiem, kad tika nošauti vairāki karikatūristi, iestājas par vārda un izteiksmes brīvību, faktiskā situācija liecina par pretējo. Proti, māksla, kas kariķē nevis pravieti Muhamedu, bet pašas Latvijas simbolus – Lāčplēsi, Mildu un Latvijas dzimšanu, tiek cenzēta pretēji tam, ka Latvijas Satversme nosaka, ka cenzūra ir aizliegta.  

Izstāde, ko tēlnieks radīja sadarbībā ar raidījumu „Aizliegtais paņēmiens”, apzināti tika sagatavota saskaņā ar franču karikatūras žurnāla „Charlie Hebdo” rokrakstu, proti, mākslas darbos, kuros kariķēti Latvijas simboli, izmantoti atkailinātu ģenitāliju un seksa aktu elementi.

Lielākajā daļā pašvaldību, lai arī sākotnēji to pārstāvošie kultūras cilvēki bija vēlīgi, izstāde tika atteikta, kā neiederīga un pārāk provokatīva.

Vienīgā pilsēta, kas izstādi neatteica, bija Valka, kur atbildīgais par kultūras norisēm pilsētā Aivars Ikšelis norādīja, ka provokācija mākslā ir atbalstāma un viņš neredz nekādus šķēršļus, lai to neizrādītu, turklāt norādot, ka par kultūras jautājumiem lemj tieši viņš, nevis kāda politiska figūra, uz ko atsaucās citās pilsētās.


Elmārs Barkāns/Foto: Edijs Pālens/LETA, Ieva Čīka/LETA, publicitātes foto, no LTV raidījuma “Aizliegtais paņēmiens” arhīva/Video: LTV “Panorāma”