foto: Paula Čurkste/LETA
Zigmars Liepiņš nikns: simtgades lielizrādi "Abas malas" Latvijas televīzija "sačakarē" ar banālām reklāmām
* Latvijas Nacionālās operas un baleta direktors par simtgades lieluzveduma „Abas malas” pārtraukšanu ar reklāmām: „„Abas malas”, darbs, kurš nenoliedzami ir viens no izcilākajiem simtgades notikumiem, vienkārši RUPJI tika pārtraukts ar reklāmas pauzi par „prežiem”, Loto, un nezin, ko vēl”.
Sabiedrība
2018. gada 28. novembris, 05:23

Zigmars Liepiņš nikns: simtgades lielizrādi "Abas malas" Latvijas televīzija "sačakarē" ar banālām reklāmām

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Latvijas Nacionālās operas un baleta vadītājs, komponists Zigmars Liepiņš izteicis skarbu neapmierinājumu ar to, ka viena no grandiozākajiem valsts simtgades uzvedumiem – deju lieluzvedumu „Abas malas” translāciju Latvijas Televīzijā (LTV) pārtrauca bezgaumīgas reklāmas. Tas esot uzskatāms par likuma pārkāpšanu un uzvedumam iztērētais pusmiljons eiro „palaists vējā”. LTV gan tā neuzskata.

Multimediālā lielizrāde "Abas malas"

Emocionāli, iespaidīgi, cilvēcīgi un tā, kā Latvijas stāsts vēl nav stāstīts - šīs ir pirmās atsauksmes no skatītājiem, kas redzējuši ...

gallery icon
176

 

Bezprecedenta rupjība

Liepiņš „Facebook” ierakstījis: „Latvijas TV ir LIKUMPĀRKĀPĒJS!!! Un precīzāk - rupji tika pārkāpts Likuma par elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem 44.pants par reklāmas un televīzijas veikala izvietošanu programmā („Reklāmu un televīzijas veikalu izvieto starp raidījumiem. (..) reklāmu var iekļaut arī raidījumos, bet tikai tādā veidā, lai nekaitētu raidījumu viengabalainībai un autortiesību īpašnieku tiesībām. Raidījumos, kas sastāv no neatkarīgām daļām, sporta raidījumos un līdzīgu notikumu un pasākumu pārraidēs, kurās ir pauzes, reklāmu un televīzijas veikalu izvieto tikai starp šīm daļām vai pauzēs”)”.

Reklāma „Abas malas” pārraides laikā ir „bezprecedenta alkatība, totāls sirdsapziņas trūkums, nejūtība pret darba autoriem, dalībniekiem un visbeidzot skatītājiem. „Abas malas”, darbs, kurš nenoliedzami ir izcilākais no valsts apmaksātajiem simtgades notikumiem, kurā bez naudas ir ieguldīti milzīgi emocionālie, patriotiskie, mākslinieciskie un citi resursi, vienkārši RUPJI tika pārtraukts ar reklāmas pauzi par „prežiem”, Loto, un nezin, ko vēl,” uzskata komponists.

Stulbi, ja ļaujam sacūkot paši savu darbu

Krista Luīze Priedīte, LTV komunikācijas speciāliste, gan televīzijai veltītos pārmetumus noliedz. Viņa Jauns.lv pauda: „Likums šajā gadījumā netika pārkāpts. Līgums ar pasākuma organizatoriem paredz, ka Latvijas Televīzijai ir tiesības izvietot raidījumā komerciālus paziņojumus, tostarp arī pārtraucot raidījumu un izvietojot tos pārraides laikā. Lielizrāde “Abas malas” nenoliedzami ir Latvijas kultūrtelpā nozīmīgs notikums, tomēr pie esošā valsts finansējuma LTV nevar atļauties papildināt sarakstu ar pasākumiem, ko pārraidām bez reklāmas pauzēm (sarakstā šobrīd ietilpst, piemēram, Jaungada uzrunas, Saeimas svinīgās sēdes, reliģiskas pārraides). Saskaņā ar NEPLP (Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome) Sabiedrisko mediju  attīstības plāniem, Latvijas Televīzija pametīs reklāmas tirgu 2021. gadā, saņemot finansiālu kompensāciju”.

foto: Paula Čurkste/LETA
Simtgades deju lieluzveduma "Abas malas" pārraide televīzijā tika sačakarēta ar banālām reklāmām. Vai pusmiljons eiro palaists vējā?

Liepiņš Jauns.lv LTV nostāju vērtē vairāk nekā nikni: „Nu tad 500 000 valsts naudas iztērēti par velti, jo klātienē to redzēja mazāk par 20 000 skatītājiem. Stulbi! Ja jau paši savu darbu ļauj cūkot, tad tur neko nevar darīt!

Manuprāt, juridiski neviens līgums nav stiprāks par likumu. Un runa jau ir par skatītājiem, kas šajā gadījumā ir pasākuma finansētāji (nodokļu maksātāji). Bez tam līdzīgos gadījumos ir valsts mērķdotācija (piemēram, Dziesmu svētkiem)”.

Pirms desmit gadiem jau bija precedents

Nacionālā radio un televīzijas padome 2008. gadā nosprieda, ka ar reklāmām pārtraukt rokoperu nav pieļaujams.

Jāatgādina, ka tieši pirms desmit gadiem līdzīgs precedents jau bija, kad skatītāji protestēja pret reklāmu iestarpinājumiem Liepiņa komponētās rokoperas „Lāčplēsis” pārraides laikā 2008. gada 9. novembrī. Toreiz NEPLP priekšteces – Nacionālās radio un televīzijas padomes (NRTP) priekšsēdētājs Ābrams Kleckins atbildēja: „NRTP komisija uzskata, ka reklāmu iestarpinājumi rokoperas laikā mazināja tās viengabalainību un traucēja skatītājiem izbaudīt šī mākslas darba vērtību un līdz ar to tika aizskartas minētās rokoperas autortiesību īpašnieku intereses, kuriem varēja rasties pretenzijas pret LTV. Ņemot vērā augstāk minēto, un lai turpmāk nenotiktu šāda veida autortiesību īpašnieku interešu aizskārumi, tika veiktas attiecīgas pārrunas ar LTV atbildīgajiem darbiniekiem”.

Toreiz NRTP vajadzēja divus mēnešus, lai izvērtētu reklāmu iestarpinājumu likumību un lietderību rokoperas „Lāčplēsis” laikā. Tā kā arī šobrīd, mēs visdrīzāk nesagaidīsim ātru reakciju uz Liepiņa minētās situācijas izvērtējumu no NEPLP puse. Bet tauta jau to ir izdarījusi paužot savu sašutumu „Facebook”.

Bezspēcības vājprāts

Lūk, tikai daži sašutušo LTV skatītāju viedokļi:

Emocionālākais simtgades mirklis

Multimediālās lielizrādes "Abas malas" ģenerālmēģinājums

gallery icon
89

Deju lieluzvedums „Abas malas” tika pieteikts lā „emocionālākais un saviļņojošākais uzvedums valsts svētkos, kas „Arēnā Rīga” tika izdejots trīs izrādēs. Tas bija viens no Latvijas jubilejas kulminācijas pasākumiem, satiekoties  dejotājiem un vēl nebijuša vēriena projekcijām, tika izstāstīts Latvijas stāsts.

“Tas ir simts gadus sens stāsts par mums pašiem – Latvijas cilvēkiem, mūsu zemi, kuras dzīslās plūst laika upe Daugava. Tā nav vēstures stunda, bet personīgs pārdzīvojums un iespēja būt par nozīmīgu daļu no lielizrādes “Abas malas”,” pirms pirmizrādes projektu raksturoja tā radošā komanda.
Kopumā lielizrādē piedalījās Latvijā vēl līdz šim nebijis profesionālu dejotāju skaits – uz 2000 kvadrātmetrus lielās mākslas projekciju skatuves to izdejoja vairāk nekā 450 mākslinieki, kuri pārstāvēja visdažādākos deju žanrus: profesionālo baletu, profesionālo laikmetīgo deju, tautas dejas un mūsdienu deju – sākot no hiphopa un beidzot ar sporta dejām.