foto: kasjauns.lv
29 gadus vecais Ervīns lūdza sevi kā klientu nobloķēt ātro kredītu firmā. Tagad viņš ir miris
Ķengaraga ielas "Banknote" - vieta, kur nelaiķim izsniedza liktenīgos 50 eiro.
2017. gada 27. jūnijs, 05:22

29 gadus vecais Ervīns lūdza sevi kā klientu nobloķēt ātro kredītu firmā. Tagad viņš ir miris

"Likums un Taisnība"

Apzinoties savas atkarības, Ervīns (vārds mainīts), 17. martā ātro kredītu firmai "Banknote" uzrakstīja iesniegumu, lai viņu iekļauj melnajā sarakstā un aizdevumus vairs nepiešķir. Tomēr 1. aprīlī "Banknote" Ervīnam izsniedza 50 eiro, par ko viņš nopirka krutku un nokļuva slimnīcā, kur gulēja uz nāves gultas, līdz 18.jūnijā jaunais vīrietis nomira, vēsta žurnāla "Likums un Taisnība" jaunākais numurs.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Ja ātro kredītu devēji Ervīnam nebūtu iedevuši naudu, jaunais vīrietis, esot komā, negaidītu savu lēno nāvi, uzskata Ervīna vecmāmiņa Inese (vārds mainīts). Viņa ir gatava cīnīties pret "Banknoti", pierādīt to postu, ko nodara ātrie kredīti, un panākt, lai vainīgie tiktu sodīti. “Manu vienīgo mazdēlu vairs neviens nespēs atgriezt, bet vainīgiem par nodarīto ir jāatbild,” saka Inese.

Pieprasīja sevi iekļaut melnajā sarakstā

Ervīna vecmāmiņa atklāj traģiskos notikumus: “Mans mazdēls sirga no alkohola atkarības. Kā iedzēra alu, tā aizbrauca jumts, meklēja vēl alkoholu un piedzērās līdz nemaņai. Ņēma ātros kredītus, lai dabūtu naudu alkoholam. Ņēma un atkal atdeva... Viņš apzinājās savu problēmu, solīja laboties, bet nekas nepalīdzēja.”

Inese viņam naudu nedeva, arī viņa paziņas un draugus pierunāja to nedarīt, tā ka Ervīna vienīgā iespēja bija ātrie kredīti. Martā viņš kārtējo reizi nosolījās laboties. Ervīna draudzene, ar kuru kopā bija nodzīvojis deviņus gadus, uzrakstīja iesniegumu "Banknotei", kurā viņš lūdza sevi iekļaut melnajā sarakstā – aizdevumus vairs neizsniegt.

17. martā Ervīns iesniegumu pašrocīgi parakstīja un aiznesa uz "Banknoti", kur to pieņēma, pretim izsniedzot apzīmogotu un parakstītu apliecinājumu Iesniegums pieņemts.

foto: no privātā arhīva
Ervīns 17. martā uzrakstīja iesniegumu, ka vairs nevēlas saņemt kredītus ātro naudas aizdevēju firmā "Banknote". Tas tomēr viņam netraucēja pēc divām nedēļām naudu saņemt.

Dzira ar miegazālēm

1. aprīlī vīrietis sastrīdējās ar draudzeni, kura dusmu lēkmē pateica, ka viņu vairs nemīl. Tas Ervīnam bijis pēdējais piliens. Viņš iedzēra alu un gribēja turpināt remdēt bēdas, bet naudas nebija. Viņš devās uz "Banknoti" (kuras filiāle, starp citu, atrodas tajā pašā mājā, kur dzīvoja Ervīns, – Ķengaragā, Maskavas ielā), un tur viņam bez jebkādām problēmām izsniedza kārtējo kredītu – 50 eiro.

“Uzskatu, ka viņam nevajadzēja izsniegt kredītu, jo viņš taču, apzinādamies savas problēmas, bija uzrakstījis iesniegumu, lai naudu vairs nedod,” atgādina vecmāmiņa.

Ar šo naudu Ervīns kopā ar vēl diviem draugiem aizgāja pie paziņas, kura viņiem pārdeva ļergu – alkohola viltojumu. Kā vēlāk slimnīcā noskaidrojās, dzira bija uzlabota ar krietnu miegazāļu devu. “Pēc tās lietošanas viņš kopā ar vienu no draugiem nokrita bezsamaņā (trešais izķepurojās bez lielām veselības problēmām). Draugu ārsti atpumpēja, bet mans mazdēls nokļuva komā. Viņam draudēja apstāties sirds, līdz ar sirds mazspēju sākās smadzeņu atmiršana,” stāsta Inese.

Lēna nāve

Ervīnu pie dzīvības mākslīgi uzturēja Rīgas 1. slimnīcā. Smadzenes bija atmirušas, pamazām izgaisa apziņa,  viņš vairs nevienu nepazina, visbeidzot guēja nekustīgi. Ārsti nekādas lielās cerības uz atveseļošanos nedeva.

“No Ervīna, kurš agrāk regulāri gāja uz sporta klubu, pāri bija palikusi tikai kauli un āda – kā vecam sirmgalvim ar paralizētām rokām un kājām,” atceroties mazdēla dzīves izskaņu, nopūšas vecmāmiņa.

recent icon

Jaunākās

popular icon

Populārākās

Par mazdēla likteni pārdzīvoja pārsvarā tikai viņa. No Ervīna apmeklēšanas slimnīcā atteicās arī draudzene, kura, savu mīļoto slimnīcā ieraugot bezpalīdzīgā stāvoklī, teikusi: “Es viņu atmiņā gribu paturēt tādu, kāds viņš bija.”

Arī Ervīna māte sirgst no alkoholisma. “Jā, atkarība no alkohola viņam laikam bija iedzimta no mātes. Man pašai nekad nav ienācis prātā dzert. Pie mazdēla pat uzaicināju garīdznieku, kurš noturēja aizlūgumu. Manas draudzenes saka, ka viņas manā vietā jau sen būtu sajukušas prātā, bet ko darīt – esmu veca, bet ne stulba un nespēcīga. Cīnīšos līdz galam,” apņēmusies Inese.

Viņa uzrakstījusi iesniegumu policijai, kurai prasa pie atbildības saukt nāvējošās dziras tirgoņus, kurus gan nepazīstot. Policija vēl nekādu atbildi nav sniegusi, tikai informē, ka norit izmeklēšana. Viņa arī gatava vērsties tiesā pret "Banknot".

Veca, bet ne stulba!

Mazdēlu vairs neatgriezt dzīvajos, tomēr viņa nav samierinājusies ar "Banknotes" bezatbildību un ir gatava cīnīties līdz galam, panākt, lai tiktu sodīti arī nāvējošās krutkas pārdevēji.

“Esmu veca, bet ne stulba,” uzsver Inese. Sevišķi viņu nokaitinājusi "Banknotes" rīcība. Kaut arī viņa paziņojusi, ka mazdēls ir bezpalīdzīgā stāvoklī slimnīcā un tos “nolādētos 50 eiro” nevar atdot, "Banknote" jau vairākas reizes uz telefonu sūtījusi īsziņas, pieprasot atdot parādu ar visiem soda procentiem.

Vairākas reizes Inese gājusi uz firmu stāstīt par notikušo, bet nekas nav līdzējis. Sastapt darbinieku, kas piešķīris aizdevumu, viņa nav varējusi, arī tikšanos ar firmas vadību nav panākusi. Saņēmusi tikai neskaidras atbildes un atrunas, ka 1. aprīlī "Banknote" mazdēlam naudu tomēr bijusi tiesīga izsniegt, jo viņš esot bijis rīcībspējīgs, adekvāts un atbildīgs klients. Filiāles darbinieki arī nekādos reģistros nevarēja atrast, ka Ervīns 17. martā būtu lūdzis sevi iekļaut melnajā sarakstā.

Kredīts dzēsts. Piedodiet...

Nogurdināta no bezjēdzīgām sarunām ar "Banknoti", Inese nolēma savu bēdu stāstu uzticēt "Likumam un Taisnībai". 7. jūnijā mūsu žurnāls bija liecinieks, kā vecmāmiņa kārtējo reizi devās uz "Banknotes" filiāli un izteica savas pretenzijas.

Darbiniece, klikšķinot datora peli, kārtējo reizi tikai konstatēja, ka Ervīna iesniegums nekur nav reģistrēts un viņš nekādos melnajos sarakstos nav iekļauts. Ik pa brīdim aiz letes sēdošā meitene vienīgi noteica: “Šausmas!” un vecmāmiņai iedeva uz lapiņas uzrakstītu telefona numuru, uz kuru zvanīt, lai pārliecinātos, ka "Banknote" Ervīna ņemto kredītu beidzot norakstījusi zaudējumos. Beigās gan darbiniece teica, ka nekur tomēr nebūšot jāzvana un paši firmas darbinieki sazināsies ar Inesi, izmokot atbildi: “Piedodiet.”

Tomēr Inese nevēlas, lai tikai dzēš Ervīna ņemto kredītu (kas nu izdarīts), bet arī lai "Banknote" vismaz viņai samaksā tos 355 eiro, ko viņa samaksājusi par mazdēla uzturēšanās dienām "Gaiļezerā". (Vēlāk 1. slimnīcā viņu uzturēja Rīgas Sociālais dienests, jo Ervīnu atzina par maznodrošināto - red.piez.)

foto: no privātā arhīva
Mirušā vīrieša vecmāmiņa nolēmusi nepadoties un turpināt cīņu.

Pa telefonu esot mainījis nostāju

"Banknotes darbinieki" sarosījušies tikai pēc tam, kad par konkrēto gadījumu sāka interesēties žurnāls "Likums un Taisnība".

"Banknotes" pārstāve Linda Latkovska skaidroja, ka firma ne pie kā nav vainīga: “Vīrietis naudu pie mums paņēma pēc tam, kad bija sastrīdējies ar draudzeni. Nekur nav teikts, ka, ja viņš naudu nebūtu paņēmis pie mums, viņš to nebūtu dabūjis kaut kur citur. Tas nav tik viennozīmīgi. Vecmāmiņa emocionālā uzplūdā neizprot situāciju un kārtību.”

Latkovska atzīst, ka 17. martā vīrietis uz "Banknotes" filiāli atnesis iesniegumu, kurā viņš atsakās no turpmākiem kredītiem. “Mūsu darbiniekiem aizdomas radīja apstāklis, ka paraksts un iesnieguma teksts bija dažādā rokrakstā (tā tiešām bija, jo Ervīns, tik labi nepārvaldot latviešu valodas rakstību, iesniegumu bija lūdzis uzrakstīt draudzenei, tomēr pats to parakstījis). Radušās šaubas, vai viņš tiešām pats to ir rakstījis.

Mums iesniegums ir jāizskata mēneša laikā, bet mēs to izskatījām daudz ātrāk. 30. martā mūsu darbiniece piezvanīja Ervīnam un paprasīja, vai viņš tiešām vēlas būt iekļauts melnajā sarakstā. Viņš telefoniski atteicās no tā un teica, ka vajadzības gadījumā grib saglabāt iespēju atkal ņemt kredītu. Viņš sarunā bija adekvāts.

Līdz ar to var uzskatīt, ka viņš atteicās no savas iekļaušanas melnajā sarakstā. Un tas ir pietiekams iemesls, lai mēs viņu tajā neiekļautu. Ne vienmēr vajag rakstisku pierādījumu. Tāpēc mums bija visas tiesības 1. aprīlī viņam izsniegt kredītu,” "Banknotes" nostāju izklāsta Latkovska.

Atbildīgs klients ar kavējumiem?

Jāpiebilst, ka "Banknotei" nav nekādu neatkarīgu pierādījumu, ka Ervīns 30. martā ir atteicies no savas iekļaušanas melnajā sarakstā. Telefona sarunas ieraksta nav, arī parakstītas atteikuma vēstules nav.

Inese iebilst: “Kur teikts, ka viņi tiešām runāja ar manu mazdēlu? Varbūt tas bija kāds cits cilvēks, kas pacēla viņa telefona klausuli? Varbūt viņš bija piedzēries...” Neiztur kritiku tas, ka "Banknote" Ervīnam kredītu izsniegusi tāpēc, ka viņš iepriekš sevi bija pierādījis kā apzinīgu un adekvātu klientu. Viņa kredītvēsture liecina, ka Ervīns jau iepriekš kavējis ātro kredītu atdošanu. Kaut arī galu galā viņš naudu atdevis, kavējumi neliecina, ka viņš būtu īpaši atbildīgs klients.

Neskaidrās formalitātes

Vai Ervīna vecmāmiņa var cerēt uz sāpju naudu no "Banknotes", un kāda ir ātro kredītu devējas firmas atbildība?
Zvērinātu advokātu biroja "Centrs" juriste Gundega Miķelsone: “Šeit ir ļoti daudz jautājumu, uz ko jāatbild, lai nonāktu līdz galīgajai atbildei. Svarīgi ir, vai "Banknotei" bija pienākums pildīt vīrieša lūgumu nedot viņam turpmāk kredītus. Ja "Banknotei" bija pienākums vīrieša lūgumu ievērot, tad varētu būt iespēja pret "Banknoti" vērsties tiesā. Vienīgi – diez vai varēs no tās prasīt atbildību par nekvalitatīvo alkoholu – tās jau ir ļoti attālinātas sekas, jo alkohols varēja būt arī kvalitatīvs.”

Nebanku kredītdevējus uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vecākā konsultante Ore Vineta skaidro, ka šajā gadījumā neapmierinātajam “patērētājam ar rakstisku iesniegumu būtu jāvēršas Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijā, kura ir izveidojusi sistēmu, kas ļauj kredītņēmējam ar iesnieguma palīdzību iekļaut sevi (melnajā) sarakstā. Jāuzsver, ka iesniegums jāiesniedz tieši Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijā un attiecībā uz jautājumu. "Banknote" ir Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas biedrs, tāpēc izskatīs iesniegumu pēc būtības, sniedzot atbildi patērētājam par turpmāko rīcību.”

Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas pārstāve Elīna Dobulāne konkrēto situāciju izvairās komentēt, norādot: “Konkrēto gadījumu asociācija nevar komentēt, jo nav pilnas informācijas par situāciju. Aicinām vērsties pēc komentāra pie konkrētā uzņēmuma.”

Var aizliegt sev izsniegt kredītus

"Banknote" informē: “Mēs pieņemam iesniegumus no klientiem par klientu ievietošanu atteikumu reģistrā. Iesniegumu izskatīšanas kārtība paredz, ka katrs iesniegums tiek izvērtēts individuāli un atbilde tiek sniegta 30 dienu laikā, kopš ir saņemts iesniegums. Ar katru klientu sazinās "Banknote" pārstāvji un vienojas par turpmāko rīcību. Turklāt informējam, ka "Banknote" sadarbojas ar Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociāciju, kur klientam pastāv iespēja aizpildīt iesniegumu par kredītu neizsniegšanu un atzīmēt uzreiz līdz pat 18 uzņēmumiem vienuviet, to starp "Banknoti".”

Uz jautājumu, vai "Banknote" Ervīnu informēja par iespēju savu atteikumu noformēt Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijā, "Banknotes" pārstāve Latkovska tiešu atbildi nesniedz, norādot, ka atbildi sniegšot rakstiski tikai tad, ja Ervīna radinieki firmai uzrakstīs iesniegumu.

Zināšanai:

Jebkurš Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijā var aizpildīt iesniegumu, lai viņu iekļauj sarakstā, kam aizdevējs uz noteiktu laika periodu neizsniedz kredītu. Šāds lūgums pēc tam ir neatsaucams un būs spēkā pēc kredītņēmēja izvēles – vienu, divus vai trīs gadus.
Iesniegumu ar kopā pievienojamajiem dokumentiem (pases kopiju) var:
* personiski nogādāt asociācijā tās darba laikā (Vaļņu ielā 5/1, Rīgā, tālrunis 67398277);
* nosūtīt pa pastu uz asociācijas adresi;
* nosūtīt elektroniski uz e-pasta adresi palidziba@lafpa.lv.
Iesnieguma veidlapa ir pieejama mājaslapā lafpa.lv.