foto: Ieva Čīka/LETA
Vājajos latviešu valodas eksāmena rezultātos skolēni nav vainojami, teic Aldermane
Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Eiženija Aldermane.
Tava izglītība
2017. gada 27. aprīlis, 16:38

Vājajos latviešu valodas eksāmena rezultātos skolēni nav vainojami, teic Aldermane

Sadarbībā ar Rīgas pašvaldību

Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejā ceturtdien, 27. aprīlī, izvērsās diskusiju par Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pasūtītā pētījuma, kurā analizēti Rīgas skolu centralizēto eksāmenu rezultāti, datiem.

„Publiskajā telpā ir pieejama gan Valsts izglītības satura centra statistika par 2015./2016. mācību gada centralizēto eksāmenu rezultātiem Rīgas skolās, gan daļa no Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtītā pētījuma datiem. Izvērtējot šos materiālus, jāsecina, ka ministrija apzināti vai neapzināti ir pazeminājusi Rīgas skolu rezultātus,” uzsvēra Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Eiženija Aldermane.

Salīdzinot datus par 41 Rīgas vidusskolu, kurai centralizēto eksāmenu rezultātu indekss ir līdz 60 %, jāsecina, ka IZM sniegtie dati ar Valsts izglītības satura centra (VISC) statistiku sakrīt tikai par 12 izglītības iestādēm, bet 29 izglītības iestādēm tie ir daudz labāki nekā apgalvo ministrija. IZM ir norādījusi, ka 41 vidusskolā obligāto eksāmenu rezultātu indekss ir zemāks par 50%. Taču pēc VSIC datiem tikai 30 izglītības iestādēs tas ir zemāks par 50%, bet 11 skolās tas ir augstāks par 50%. Rīgā ir tikai divas skolas, kurās vidusskolu centralizēto eksāmenu indekss bija mazāks par 30%, lai gan IZM apgalvo, ka tādas bijušas septiņas skolas. Kopumā Rīgā, ieskaitot arī ģimnāzijas, vidējās izglītības programmas piedāvā 88 skolas, un lielākajā daļā centralizēto eksāmenu indekss pārsniedz 60%.

VISC ir izglītības un zinātnes ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Tai jānodrošina mācību satura izstrāde vispārējā izglītībā un jāpārrauga tā īstenošana, kā arī jānodrošina izglītojamo mācību sasniegumu novērtēšana valsts pārbaudījumos vispārējā izglītībā. Savukārt IZM paralēli tam vēl bija pasūtījusi pētījumu ekonomģeogrāfa Jāņa Turlaja vadītajai ekspertu grupai, lai novērtētu vidusskolēnu zināšanas.

Gan VSIC, gan IZM pētnieku grupa ir vērtējusi 2015./2016. m.g. absolventu nokārtoto obligāto centralizēto eksāmenu (latviešu valoda, matemātika un angļu valoda) rezultātu summu. Tikai VISC to ir attiecinājusi uz eksāmenu kārtojošo skolēnu skaitu, bet IZM savā pētījumā 2015./2016. mācību gada centralizēto eksāmenu rezultātus attiecinājusi pret 2015. gada 1. septembra 12. klašu skolēnu skaitu.