foto: Ilmars Znotins
"Rīgas Biržā" pirmo reizi atvērta Spānijas muzeja "Prado" izstāde
Baudīt "Prado 12 raksturi" ieradās arī eksprezidente Vaira Vīķe-Freiberga ar kungu.
Kultūra
2017. gada 27. marts, 20:16

"Rīgas Biržā" pirmo reizi atvērta Spānijas muzeja "Prado" izstāde

Karlīna Timofejeva

No 25. marta līdz 16. jūlijam Mākslas muzejā "Rīgas Birža" pirmo reizi Baltijas reģionā ir skatāma izstāde “Prado 12 Raksturi” – pasaules slavenu mākslinieku divpadsmit meistardarbi, kas Spānijas lielākajā muzejā "Prado" gadsimtu laikā ir priecējuši miljoniem skatītāju, portālu Kasjauns.lv informēja izstādes rīkotāji.

"Rīgas Biržā" pirmo reizi atvērta Spānijas muzeja "Prado" izstāde

No 25. marta līdz 16. jūlijam Mākslas muzejā "Rīgas Birža" pirmo reizi Baltijas reģionā ir skatāma izstāde “Prado 12 raksturi” ...

gallery icon
75

Rīdziniekiem un Rīgas viesiem ir iespēja skatīt Paolo Veronēzes (1528-1588), Antonisa van Deika (1599–1641),  Pītera Paula Rubensa (1577-1640), Bartolomē Estevana Muriljo (1617-1682), Fransisko de Gojas (1746–1828) u.c. autoru veidotos sieviešu portretus. "Prado" kolekcijas izstāde ir mecenātu Borisa un Ināras Teterevu īpašais dāvinājums Latvijas simtgadei, un tā ideju ir izlolojis Boriss Teterevs. Izstādes patronese ir eksprezidente un Madrides kluba prezidente Vaira Vīķe-Freiberga, izstādes koncepcijas autore – Mākslas muzeja "Rīgas Birža" vadītāja Daiga Upeniece.

“"Prado" muzejā, kurā atrodas viena no izcilākajām pasaules mākslas kolekcijām, man laimējies būt ne reizi vien. Sākumā kā tūristam, bet pēdējās pāris reizes jau kā cilvēkam, kurš vēlas šīs kolekcijas dārgumus parādīt arī saviem tautiešiem. Jo ieraudzīt klātienē pasaulslavenu gleznotāju darbus – Rubensa, Goijas, Muriljo, Veronēzes – tas ir tāds prieks! Saspringts darbs divu gadu garumā, nebūt ne vieglas sarunas un pierunāšanas, daudzu iesaistīto cilvēku entuziasms beigu beigās rezultējās tajā, ko varam tagad skatīt mūsu muzejā. Un ticiet, ir jābūt ļoti pārņemtiem ar savu ideju un vēlēšanos dalīties ar jums, lai sapnis kļūtu par īstenību. Vienkārši tas ļoti jāgrib! Aicinām baudīt, izjust un izzināt šo, visā Baltijas reģionā unikālo, ekspozīciju!” stāsta mecenāts Boriss Teterevs.

 

Īpašu vēstuli, kas adresēta Latvijas Republikas prezidentam, par godu izstādes atklāšanai atsūtīja arī Spānijas karalis Filipe VI: “Prezidenta kungs, saistībā ar "Prado" kolekcijas gleznu izstādes atklāšanu Mākslas muzejā "Rīgas Birža", vēlos Jums un Latvijas tautai sūtīt laba vēlējumus valsts neatkarības simto gadadienu gaidot. Šī izstāde vēl vairāk izceļ draudzības saites, kas vieno mūsu valstis, gan esot Eiropas Savienības dalībvalstīm, gan NATO sabiedrotajiem. Nešaubos, ka šis notikums vēl vairāk stiprinās ciešo siakni, kas vieno Latviju un Spāniju, ne tikai kultūras, bet arī citās jomās.”

16. - 19. gadsimta meistardarbu izstāde “Prado 12 Raksturi” koncentrēti atsedz kolekcijas vēsturi un raksturu, kurā nenoliedzami dominē krāsās un formās izteiksmīgā spāņu māksla, ko bagātina franču, itāļu un flāmu kultūras telpas klātbūtne. Vienlaicīgi šie divpadsmit tēli atklājas  ļoti sievišķīgā formā, jo izstādi veido 12 sieviešu portreti vai žanra gleznas ar reliģisku un alegorisku raksturu, kas parāda šīs tēmas plašo traktējuma iespēju, portretējamo personu sociālo stāvokli vai sievieti kā simbolu varai, elegancei, skaistumam, mātišķumam, dievbijībai vai vieglprātībai. Šie pretmeti vai līdzības izvijas cauri gadsimtiem, kas katrs nāk ar citu skaistuma ideālu, modi un izpratni par dzīves baudīšanas attiecībām pret tikumību. Paralēli izstādē  “Prado 12 Raksturi” būs iespēja ieraudzīt kolekcijā esošo mākslas stilu daudzveidību, sākot no augstās renesanses, krāšņi demonstrē spāņu un flāmu baroka laiku, rokoko un aizvirzoties līdz pat 19. gadsimta reālisma paraugiem.

Vienlaicīgi ar izstādi  “Prado 12 Raksturi” Mākslas muzeja "Rīgas Birža" Boses zālē aplūkojama Fransisko Goijas grafikas sērija “Kaprīzes”  (Los Caprichos, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcija). 1799. gadā paša mākslinieka sastādītais un izdotais albums ar 80 grafikas lapām drīz pēc publicēšanas ieguva popularitāti gan Spānijā, gan citās zemēs, un kļuva par Goijas stila kvintesenci, atspoguļojot jaunu, brīvāku un daudz ekspresīvāku pieeju realitātes attēlojumam. “Kaprīzes” rada atbalsi 19. gadsimta mākslā un noslēdza neoklasicisma akadēmiskā stila grafikas dominanti. Goija lietoja sarežģītu un inovatīvu grafikas tehniku. Tās pamatā bija tradicionālais oforts, ko meistars apvienoja ar salīdzinoši jauno izgudrojumu – akvatintu.  Sērija sevī slēpj daudz neatminētu mīklu. Izteikts pieņēmums, ka mākslinieks iespaidojies no dažādiem filozofijas un mākslas darbiem, tomēr pats Goija, izņemot dažus pazīstamu dzejnieku, piemēram, Hoveļjanosa (Gaspar Melchor de Jovellanos) citātus vai paralēles ar Goijas drauga Moratīna Jaunākā (Leandro Fernández de Moratín) lugām, jebkādu ietekmi ir kategoriski noliedzis. Mākslas muzeja “Rīgas Birža” kolekcijā ir 78 darbi no grafikas sērijas “Kaprīzes” otrā novilkuma. Daļa no tiem, pievienojot Goijas savulaik uzrakstītos komentārus, tiks eksponēti vienlaicīgi ar PRADO muzeja izstādi.

Spānijas lielākais muzejs "Prado", kurš 2019. gadā svinēs jau savu 200. jubileju,  ir viena no Eiropas bagātākajām un slavenākajām mākslas krātuvēm, kas radusies uz karaļnama kolekciju bāzes. Sākotnēji, pēc karaļa Fernando VII iniciatīvas, "Prado" tika veidots kā nacionālās  mākslas muzejs, bet laika gaitā spāņu mākslas kolekcijas tika papildinātas ar dažādiem izciliem citu Rietumeiropas skolu darbiem.