Profesore Laima Geikina: tibetiešu budisms tomēr spēj dzīvot komunismā
Tibetiešu budisms ir radis iespēju sadzīvot ar komunistisku valsti, uzskata teoloģe.
Viedokļi
2016. gada 7. augusts, 12:36

Profesore Laima Geikina: tibetiešu budisms tomēr spēj dzīvot komunismā

Jauns.lv

Ķīnas valdības uzstādījums ir parādīt, ka Tibetas budisms ir dzīvs un reliģiskā brīvība tiek īstenota, tāpēc uz Tibetu tiek vestas ārzemnieku delegācijas, kam tiek sniegta šāda ideoloģiska prezentācija, pēc Tibetas apmeklējuma norādīja Latvijas Universitātes (LU) profesore un vadošā pētniece Laima Geikina.

"Gribējām aizbraukt un paskatīties, kā tad šī reliģija tur uz vietas dzīvo, un pārliecināties, ka tā patiešām šajā ateistiskajā valstī ir dzīva, jo Ķīna ir ateistiska un tajā vismaz ar partiju saistītie cilvēki nedrīkst būt iesaistīti reliģijā, viņiem ir jābūt neticīgiem. Tajā pašā laikā man bija interesants novērojums - gan tie, kas bija drošības dienestu cilvēki, gan arī oficiālie pārstāvji no Ķīnas puses klosteros un tempļos aktīvi iesaistījās gan rituālos pie budām, gan eļļas lampām. Tātad pat partijas biedri reliģiju praktizē - ja jūs esat lojāls sistēmai un ar jums nav nekādu problēmu, tad uz to skatās caur pirkstiem," stāstīja LU Teoloģijas fakultātes profesore.

Viņa saka, ka Tibetā Ķīnas valdības uzstādījums ir parādīt, ka ticība ir dzīva, ka klosteri ir uzturēti, un delegācijai tika sniegta šāda ideoloģiskā prezentācija. Klosterus uztur valsts, sniedz visu sociālo apdrošināšanu mūkiem un mūķenēm - pensiju, veselības apdrošināšanu, bezmaksas izglītību un pat veic seno tekstu digitalizāciju, kas arī tika demonstrēta, norādīja Geikina.

"Jautājums ir par to, cik visa šī oficiālā sociālā atbalsta sistēma iespaido šo tradīciju no iekšienes. Tas arī bija pamatjautājums forumā, kurā piedalījāmies - kā straujā attīstība un modernizācija iespaido tradicionālo dzīvesveidu un tradīcijas," sacīja pētniece.

Jautāta, vai var piekrist viedoklim, ka tibetiešu budisms ir tolerants pret citām reliģijām un tibetieši Komunistisko partiju uztver kā reliģiju, tāpēc izturas pret to toleranti, profesore atbildēja, ka gan viņa, gan arī citi pētnieki uzskata, ka jebkura ideoloģija būtībā ir reliģija, jo tā principā veic tās pašas funkcijas. "Un ateisms ir tāda pati reliģija. Drīzāk tibetieši ir atraduši formulu, kā sadzīvot. Es gribētu pētīt, kā cilvēki maina šīs perspektīvas, lai sadzīvotu, lai izdzīvotu šādā sistēmā," uzsvēra Geikina.

"Sev es no šī brauciena atvedu interesantu konceptu - sociālismā adaptēts budisms," norādīja teoloģijas eksperte.

Viņa piebilda, ka Tibetā tiek veiktas milzīgas investīcijas, īstenojot miljonos vai pat miljardos mērāmo nabadzības apkarošanas programmu, kurai ir trīs atslēgas vārdi - pabarot, nodrošināt ar izglītību un izguldīt. "Ja tu esi nabadzības apkarošanas programmas ciematā, kur tev par velti ir iedota māja, kur dzīvot, tu vari savu budistu svētvietu turēt, bet - pirmajā stāvā viena reliģija, bet otrajā otra - ar visiem Komunistiskās partijas līderiem pie sienas. Šī varētu būt viena no sociālismā adaptētā budisma izpausmēm," izteicās Geikina.

LETA/Foto: Ieva Čīka/LETA