Modernās pasaules īpatnības: vientuļie atrod dzīvesbiedru datora ekrānā
Dīva, viena no populārākajām Muk-bang personībām, spēj apēst četras picas un trīs kilogramus liellopu gaļas vienā vakarā. Ārste psihoterapeite Diāna Lapsa uzskata, ka Muk-bang video veidotāji pelna naudu no psihiski slimiem cilvēkiem.
Attiecības
2016. gada 20. augusts, 06:09

Modernās pasaules īpatnības: vientuļie atrod dzīvesbiedru datora ekrānā

Jauns.lv

Lielākā daļa izmanto portālu YouTube, lai noskatītos jaunākos mūzikas video, patīksminātos par kāda cita dokumentētajām neveiksmēm vai pasmietos par iemūžinātām mājas mīluļu izdarībām. Tomēr ir arī cilvēki, kas šo platformu izmanto, lai izbaudītu mākslīgu dzīvesbiedra sajūtu.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Dienvidkorejā plašu atzinību ieguvis īpaši neparasts YouTube video žanrs – Muk-bang. Nosaukums veidots, sakombinējot divus vārdus no korejiešu valodas – muok-da (ēst) un bang song (pārraidīt). Tie, kas nodarbojas ar Muk-bang, filmē sevi ēdam un ļauj to citiem vērot tiešraidē. Un ne par velti – viņi katru mēnesi ziedojumos saņem teju 10 000 eiro.

Vienā vakarā četras picas

Tiesa gan, daudzi šā žanra līderi upurē savu veselību. Lai noturētu skatītāju uzmanību, viņiem jāapēd milzīgs daudzums ēdiena, kas var izraisīt problēmas ar lieko svaru un gremošanas traucējumiem. Dīva, viena no populārākajām Muk-bang personībām Dienvidkorejā, atzinību ieguvusi, jo spēj apēst pat četras picas un trīs kilogramus liellopu gaļas vienā vakarā.

Šā iemesla dēļ Dīvas video īpaši iemīļojuši cilvēki, kas mēģina ēst veselīgi vai ievēro diētu. Viņi apgalvo, ka, skatoties uz šo rīmu, iegūst sāta sajūtu un līdz ar to paši ēd mazāk.

Maltīte viltus ģimenes lokā

Tomēr galvenais iemesls, kāpēc ļaudis Dienvidkorejā un citviet ko tādu skatās, ir vientulība – viņi izbauda vismaz video veidotāju kompāniju.

Kamēr lielāko daļu mājas sagaida ģimene, tiem, kas dzīvo vieni, nākas vakariņot vientulībā. Psihologi atzinuši, ka kontakts ar citiem cilvēkiem ir tikpat nepieciešams un svarīgs, cik ēdiens. Saskarsmes trūkums var izraisīt stresu, atkarības un depresiju.

Muk-bang šo problēmu atrisina. Skatītāji var izbaudīt simulētu randiņu vai vakariņas draugu lokā, kas neļauj justies vientuļi. Atsauksmes liecina, ka pēc video noskatīšanās garastāvoklis patiešām uzlabojas un viņi jūtas laimīgi. Šie video palīdz tik ļoti, ka fani saviem mīļākajiem Muk-bang radītājiem bieži sūta dāvanas un vēstules.

Komentē psihoterapeite

Vai tiešām šis fenomens ir tik nekaitīgs, kā varētu šķist? Ārste psihoterapeite Diāna Lapsa Kas Jauns Avīzei stāsta: “Cilvēka dzīve balstās uz attiecībām ar apkārtējiem. Cilvēks ir sociāla būtne, bara zvērs, tāpēc aktīvi meklē kontaktu ar citiem. Maltītes ieturēšana arī ir sava veida attiecības. Cilvēki, kas nav spējīgi būvēt reālas attiecības, var izvēlēties attiecības virtuālajā vidē. Es šīs sauktu par surogātattiecībām, jo tās aizstāj reālu kontaktu un atvieglo attiecību veidošanu un uzturēšanu, taču tajā pašā laikā ir mākslīgas.”

Lapsa spriež, ka Muk-bang video skatītajiem trūkst reālu attiecību. Surogātattiecības ir īpaši viegli uzturēt, jo tas nav abpusējs kontakts, tā ir vuārisma forma, kad cilvēks vēro citus intīmā darbībā.

“Kaut arī ēšanu nevarētu nosaukt par intīmu procesu, tas vienalga nav domāts gluži visai pasaulei. Turklāt interneta vidē sadzīviskus procesus ir viegli padarīt interesantus. Mēs katrs par sevi varam uzburt tādu ainu, kādu vēlamies. Arī Muk-bang veidotāji var darīt visu, lai piesaistītu uzmanību un nopelnītu. Tas ir tāpat, kā aiziet uz teātri,” salīdzina ārste.

Pelna uz slimo rēķina

Tomēr Lapsa pieļauj iespēju, ka šādu video vērošanai var būt arī dziedējošs efekts. Cilvēkiem ar psihisku patoloģiju, depresiju vai apātiju mākslīgs kontakts varētu uz brīdi samazināt dvēseles sāpes. “Veselu cilvēku šī notrulināšana ietekmētu negatīvi. Cilvēkam būtu jābūt pašpietiekamam, būtu jāspēj piepildīt savu laiku ar interesantām nodarbēm. Tātad Muk-bang video veidotāji pelna naudu no psihiski slimiem cilvēkiem. Pasaulē darbojas princips – kamēr ir aitas, tikmēr ir cirpēji,” brīdina ārste.

Tikmēr Muk-bang industrija turpina attīstīties, un YouTube jau atrodami teju 400 000 izēdāju video. Turklāt dienvidkorejieši vairs nav vienīgie žanra patērētāji. Tā kā video parasti neiekļauj mutisku saziņu, valodas barjera neizbojā aktieru un skatītāju kontaktu. Līdz ar to fenomens no vietēja kļuvis par globālu.


Annija Pētersone, “Kas Jauns Avīze” / Foto: ekrānuzņēmums no YouTube, Annija Pētersone

Tēmas