foto: Vida Press
Valkāt Vorholu un Miro: māksla vairs nav pie sienas, bet cilvēkiem mugurā
Undercover, pavasaris/vasara 2018.
2018. gada 15. augusts, 13:39

Valkāt Vorholu un Miro: māksla vairs nav pie sienas, bet cilvēkiem mugurā

Anita Sedliņa

Pastaiga

Modes dizaineri labprāt rada kolekcijas, kuras iedvesmojuši tēlotājmākslas šedevri, vai pat darina tās ciešā sadarbībā ar māksliniekiem. Tā nu sanāk, ka māksla vairs nav pie sienas, bet gan cilvēkiem mugurā.

Mākslas tekstīlijas

Zīmols Junya Watanabe lolojis mērķi iemiesot dabiskumu un priecāties par dabas formām – šoreiz akmeņiem, tāpēc kolekcijā ir lieli, drosmīgi tērpu kokoni, kuru dramatiskais grafiskais veidols tapis sadarbībā ar Somijas tekstīliju zīmolu Marimekko.

Marimekko raksturīgie kontrasti, ģeometrija un stilizācija Junya Watanabe modīgajiem apjomiem ir piešķīruši panciskas nianses un dumpiniecisku garu.

foto: Vida Press
Marimekko auduma Lintukoto raksts.
foto: Vida Press
Junya Watanabe, pavasaris/vasara 2018.
foto: Vida Press
Junya Watanabe, pavasaris/vasara 2018.

Patiesība par Ameriku

Mākslu mīlošais dizainers Rafs Simonss, kurš iepriekš sadarbojies ar multimākslinieku Stērlingu Rubiju un fotogrāfa Roberta Meipltorpa fondu, tagad ar Calvin Klein vārdu prezentē savu ideju par Ameriku un stereotipisko Amerikas sapni.

foto: Vida Press
Endijs Vorhols. Tunča nedienas, 1963.
foto: Vida Press
Endijs Vorhols. Elektriskais krēsls, 1971.

Tas nozīmē, ka, papildinot kovboju stila garderobi, tapušas kleitas, krekliņi un jakas ar amerikāņu popārta mākslinieka Endija Vorhola darbiem.

foto: Vida Press
Calvin Klein, pavasaris/vasara 2018.
foto: Vida Press
Calvin Klein, pavasaris/vasara 2018.

Apģērba apdrukas sietspiedes tehnikā. Tajās redzamie gan Vorhola ikoniskie priekšmetu gleznojumi (no tunča kārbām līdz elektriskajam krēslam), gan slavenību portreti – ir daļa no zīmola noslēgtā sadarbības līguma ar mākslinieka fondu, kas ir spēkā līdz 2020. gadam un garantē pieeju līdz šim nepublicētiem darbiem, turklāt ļauj tos izmantot gandrīz neierobežoti (pat uz Calvin Klein apakšveļas).

foto: Vida Press
Endijs Vorhols. Deniss Hupers, 1971.
foto: Vida Press
Calvin Klein, pavasaris/vasara 2018.

“Esmu sapratis, ka Endija Vorhola ģenialitāte ietiecas daudz dziļāk par priecīgajām Campbell Soup zupas bundžām. Viņš ir demonstrējis visas amerikāņu pieredzes puses, tostarp tumšākās no tām. Vorhola māksla par savu valsti pavēsta daudz vairāk patiesības nekā jebkas cits,” tā Rafs Simonss.

foto: Vida Press
Calvin Klein, pavasaris/vasara 2018.

Traģiskie talanti

Pieminot brāļa, dizainera Džanni Versačes nāves 20. gadadienu un atzīmējot zīmola Versace 40 gadu jubileju, Donatella Versače pavasara/vasaras skati veltījusi zīmola pirmsākumiem, tā izveidotāja iedvesmas avotiem un Versace slavenākajiem izstrādājumiem. Tādēļ no arhīviem ir izceltas Džanni 1991.–1995. gadu kolekcijas, un starp tām arī popārta māksliniekam Endijam Vorholam veltītā.

foto: Vida Press
Endijs Vorhols. Dumpinieks bez iemesla (Džeimss Dīns), 1985.
foto: Vida Press
Endijs Vorhols. Merilina Monro, 1967.

Viņš bija izvēlējies klasiskos un plaši pazīstamos Endija Vorhola 60. gadu darbus – aktieru Džeimsa Dīna un Merilinas Monro portretus, kuri, lai arī cik koši, vienlaikus ir poētisks atgādinājums par priekšlaicīgi un traģiski bojā gājušiem talantiem. Kā vēlāk izrādījās, tāda paša trešā talanta rokās.

foto: Vida Press
Versace pavasaris/vasara 2018.

Feminisms

“Mani iedvesmoja tas, ka ar zīmuli rokās var izstāstīt savu dzīvi. Es vēlos mainīt pasauli ļoti praktiskā veidā, ar drēbju palīdzību – un tādā veidā arī mudinu sievietes kļūt kaujinieciskas,” modes feministe Mjuča Prada pavēstījusi, kāpēc kolekcijā izmantotas deviņu sieviešu – ilustratoru Brigidas Elvas, Džuliānas Maldini, Džoelas Džounsas, Trīnas Robinsas, Emmas Riosas, Tarpē Milzas, Nacumes Ono, Stellaras Leinas un Fionas Steplzas – radītās karikatūras un japāņu mangas.

foto: Vida Press
Brigida Elva.

Drukājot tās uz apģērba un aksesuāriem, Mjuča centusies demonstrēt sieviešu spēku, savstarpējo atbalstu un solidaritāti.

foto: Vida Press
Prada, pavasaris/vasara 2018.
foto: Vida Press
Stellara Leuna.
foto: Vida Press
Prada, pavasaris/vasara 2018.

Mākslu visiem!

Dizainers Stjuarts Vīverss ir aizrāvies ar 80. gadu sākuma Ņujorkas pilsētvides neatņemamo sastāvdaļu – grafiti mākslinieka Kīta Heringa daiļradi. Heringa dzīvespriecīgie, teju karikatūriskie, taču eksistenciāli jēgpilnie ķiņķēziņi uz zīmola Coach 1941 tērpiem piešķīruši tiem roķīgu un enerģisku dzirksti, vienlaikus paužot zīmola demokrātisko nostāju “mākslu visiem” un centienus tuvoties šobrīd tik aktuālajai ielu modes kultūrai.

foto: Vida Press
Kīts Herings. Suns, 1986.
foto: Vida Press
Couch 1941, pavasaris/vasara 2018

Jutekliskuma pieskāriens

Tāpat kā dizainers Rafs Simonss, arī Marni radošais direktors Frančesko Riso ir sadarbojies ar mākslinieka fondu. Viņš izvēlējies amerikāņu gleznotāja Deivida Salla darbus, kuros redzamas kailas sievietes pie telefona vai smēķējam. Marni eklektiskais un pārspīlētais stils papildināts ar zināmu jutekliskuma, intimitātes un personiskuma devu.

foto: Vida Press
Deivids Salls. Lietaina nakts gumijas pilsētā, 1980.
foto: Vida Press
Marni, pavasaris/vasara 2108.

Divas dabas

Iepazinušies pirms sešiem gadiem Tokijā, Undercover radošais direktors Juns Takahaši un māksliniece Sindija Šermena kļuvuši par draugiem. Šī draudzība izvērtusies kolekcijā, kuru caurstrāvo ne tikai burtiski Šermenas darbu citāti tērpu apdrukās, bet arī simboliskas norādes par mākslinieces karjeru.

foto: Vida Press
Sindija Šermena. Nenosauktu filmu kadri #21, 1978.
foto: Vida Press
Undercover, pavasaris/vasara 2018.

Savukārt kolekcijas demonstrēšana pa modeļu pāriem simbolizējot viņas divdabību. “Sindija dzīvo normālu dzīvi, taču savos darbos viņa izpaužas totāli citādāk,” tā Juns Takahaši pamato šo kontrastu nepieciešamību arī sava zīmola kolekcijā.

foto: Vida Press
Undercover, pavasaris/vasara 2018.

Christian Dior

“Kad es ierados šajā modes namā, visi teica – Christian Dior ir sievišķība. Lai tā būtu, bet ko tas nozīmē mūsdienās? Tikai ziedu vītnes? Ar to vien nepietiek, Dior ir jāliek sievietēm justies spēcīgām!” stājoties Christian Dior radošās direktores amatā, pērn apgalvoja dizainere Marija Grācija Kjuri.

foto: Vida Press
Nikī de Santfala. Taro dārzs, 1998.
foto: Vida Press
Christian Dior, pavasaris/vasara 2018.
foto: Vida Press
Christian Dior, pavasaris/vasara 2018.

Lai uzrunātu mūsdienu sievietes, viņa ir nodarbojusies ar feministes, performanču mākslinieces un tēlnieces Nikī de Santfalas daiļrades izpēti: “Sāku lasīt par viņu. Un tad soli pa solim centos kolekcijā iztulkot dažādās idejas par sievieti, kura sāka karjeru kā Dior modele 50. gados, bet izlēma strādāt mākslā. Un tas notika laikā, kad sievietei nebija viegli šajā jomā ielauzties.” Feminisms, sieviešu spēks, dīvaina un tomēr valdzinoša pasaule, kurā pat monstri un pūķi ir jauki un aizkustinoši.

foto: Vida Press
Nikī de Santfala. Tu esi mans pūķis, 1968.
foto: Vida Press
Christian Dior, pavasaris/vasara 2018.

Mākslas vēstures stundas

Akris kolekcijas jau līdzinās mākslas vēstures stundām. Zīmola radošais direktors Alberts Krīmlers ir kolekcionārs un zinātnieks, kurš tērpu apdrukām un audumiem katru sezonu adaptē kāda cita mākslinieka darbus. Šogad izvēlēts Aleksandrs Žirārs – amerikāņu arhitekts, mēbeļu un tekstīliju dizainers. “Uz Žirāra izstādi Vitra Dizaina muzejā aizgāju trīsreiz. Mani aizrāva viņa radošā ģenialitāte, spēja lietas saskatīt citādāk un mainīt mūsu pasaules redzējumu. Ļāvu izdarīt izvēli savām sajūtām. Tādējādi šie darbi ir kļuvuši par divu nekad nesatikušos radītāju ideju vēstnešiem.”

foto: Vida Press
Aleksandrs Žirārs. Divkāršā sirds, 1971.
foto: Vida Press
Aleksandrs Žirārs. Piecu krāsu raksts uzņēmumam Herman Miller, 1955.
foto: Vida Press
Akris, pavasaris/vasara 2018.

Kokteilis

Zīmola Comme des Garçons kolekcija ir krāsu, proporciju, apdruku un mākslas vēstures kokteilis. Rotaļas ar savstarpēji nesaistītiem māksliniekiem un laikmetiem – 16. gs. mākslinieka Džuzepes Arčimboldo sirreālie portreti no augļiem un dārzeņiem, 17. gs. holandiešu mākslinieka Abrahama Minjona ziedu gleznas, mūsdienu japāņu mākslinieka Makoto Takahaši mangas princeses, pikseļu māksla no apvienības eBoy un amerikāņa Čaka Klouza mozaīku portreti. Tā ir kārtējā dizaineres Rejas Kavakubo brīvības izpausme – viņa atļaujas pārkāpt tradīciju un priekšstatu robežas, lai piešķirtu tiem jaunas nozīmes un pielietojumu.

foto: Vida Press
Comme des Garçons, pavasaris/vasara 2018.
foto: Vida Press
Makato Takahaši. Romantisko princešu stila kolekcija, 2018.
foto: Vida Press
Comme des Garçons, pavasaris/vasara 2018.

Abstrakcijas

Zīmola Oscar de la Renta dizaineri Lora Kima un Fernando Garsija, iedvesmu meklējot, vērsušies pie amerikāņu tēlnieka Aleksandra Kaldera un spāņu gleznotāja un tēlnieka Žuana Miro mākslas. Atsauces uz Miro ģeometriju un sirreālismu un Aleksandra Kaldera krāsu paleti ir sajauktas kopā ar zīmola vēstures liecībām – Oskara de la Rentas parakstu un uzdrukātām jauno Holivudas aktrišu pateicības vēstulēm.

foto: Vida Press
Aleksandrs Kalders. Trīs taustekļi, 1975.
foto: Vida Press
Oscar de la Renta, pavasaris/vasara 2018.
foto: Vida Press
Žuans Miro. Kompozīcija II, 1956.
foto: Vida Press
Oscar de la Renta, pavasaris/vasara 2018.