foto: Publicitātes
Dubaija pirmā pasaulē ieviesīs lidojošus taksometrus bez pilota
Šādi Vācijas uzņēmums "Volocopter" iztēlojas gaisa taksometrus virs lielpilsētas ielām.
Tūrisms
2017. gada 16. oktobris, 07:10

Dubaija pirmā pasaulē ieviesīs lidojošus taksometrus bez pilota

Kas Jauns Avīze

Šā gada beigās Apvienotie Arābu Emirāti pirmie pasaulē gatavojas ieviest lidojošus taksometrus, turklāt bez pilota, raksta "Kas Jauns Avīze".

Dubaijas transporta kompānija ir parakstījusi līgumu ar Vācijas jaunuzņēmumu" Volocopter", kas saņēmis 25 miljonus eiro no investoriem, tostarp autobūves koncerna "Daimler", lai radītu lidojošu auto diviem pasažieriem. Izmēģinājumiem jāsākas šā gada beigās. "Volocopter" atrodas Bruksālē Vācijas rietumos, kas pazīstama kā Eiropas lielākā sparģeļu audzētāja.

Izpletni nevajadzēšot

Reklāmas rullītī apgalvots, ka aeroauto spēs attīstīt ātrumu līdz 100 kilometriem stundā un pavadīt gaisā ar vienu uzlādi pusstundu. Viss būšot droši, "Volocopter" apgalvo, ka pasažieriem nekad nevajadzēs glābties ar izpletni.
Dubaijā arī izmēģina lidojošu Ķīnas ražojuma auto vienam pasažierim – Ehang 184, kas var lidot 23 minūtes un automātiski nosēdīsies mazākās tehniskās ķibeles gadījumā.
Februārī kompānija "Uber" uzaicināja vadīt savu lidojošo taksometru projektu NASA galveno tehnologu Marku Mūru. Francijas lidmašīnu būves koncerns "Airbus" savu pirmo gaisa taksi Vahana sola dabūt gatavu līdz 2020. gadam.

Mazinās sastrēgumus

Šādi transportlīdzekļi var atslogot ielas lielpilsētās, kur sastrēgumi var stiepties simt un pat 300 kilometru kopgarumā, piemēram, Sanpaulu Brazīlijā. Inženieri piedāvā izmantot helikoptera darbības principu, paceļoties un nolaižoties vertikāli.
Turklāt lidojošais auto var pat nerādīties ielās, bet uzņemt un izlaist pasažierus uz augstceltņu jumtiem. Tie nepiesārņos gaisu bieži vien smoga mocītajās metropolēs, jo darbosies ar elektrību.

"Uber" nolīgtais Mūrs intervijā BBC apgalvo, ka trīs līdz četriem pasažieriem šāds brauciens izmaksās tikpat, cik ar parastu taksometru. Lielākā problēma ir lidojuma ilgums. Piemēram, ASV aviācijas likumdošana pieprasa, ka gaisa kuģim vienmēr jāpietiek degvielas 20 rezerves minūtēm.

foto: Publicitātes
"Volocopter" pirmais lidojums cilvēka vadībā.

Mūrs cer, ka izdosies uzlabot akumulatoru ietilpību: “Mums nav vajadzīgas garas distances – ar 60 jūdzēm (96,5 kilometri) pietiek vistālākajam braucienam pa pilsētu.” Turklāt inženieri, visdrīzāk, iebūvēs viegli nomaināmus akumulatorus.

Pirmos gadus tomēr ar cilvēku

Otra problēma – droša gaisa satiksme. Mūrs skaidro, ka lielākajā daļā lielpilsētu jau tagad ir izveidoti gaisa koridori helikopteriem, un tos varētu izmantot arī aerotaksometri Tiesa, helikopteru pilotiem pirms katra lidojuma jālūdz atļauja izmantot koridoru.

NASA pētniecības centrā pašlaik izzina, kā varētu šo gaisa koridoru izmantošanu automatizēt, piemēram, radot tehnoloģiju, kas ļaus lidaparātiem sazināties savā starpā un koriģēt maršrutu.

Vēl viens paradokss – pasažieru lidmašīnas tagad spēj pacelties, lidot un pat nolaisties bez cilvēka palīdzības, tomēr iztikt pilnībā bez pilotiem nav atļauts. Tādējādi arī iecerētie gaisa taksometri būtībā ir ārpus likuma.

Mūrs spriež, ka aviotakši pilnībā autonomi kļūs pēc 2023. gada, bet pirmos piecus līdz desmit gadus tos vēl vadīs piloti, līdz uzraudzības iestādes pārliecināsies, ka šie lidojumi ir droši.