Brauciens ar taksi varētu kļūt dārgāks prieks
Prognozē, ka jaunās kārtības dēļ varētu palielināties cenas par braucienu ar taksi.
Bizness un ekonomika
2016. gada 7. augusts, 20:55

Brauciens ar taksi varētu kļūt dārgāks prieks

Jauns.lv

Taksometru nozares pārstāvji ir vienisprātis, ka jaunais nodokļu režīms, ko ierosinājusi Finanšu ministrija (FM), ieviestu lielāku kārtību, taču esot arī skaidrs, ka saistībā ar to palielinātos cenas par braucienu ar taksi, svētdien vēstīja raidījums "LNT Ziņas".

Kontrolējošās iestādes līdz šim bijušas bezspēcīgas centienos apkarot ēnu ekonomiku taksometru nozarē. Valdības slēgtajā daļā izskatīts ziņojums par budžeta ieņēmumu palielināšanas iespējām, kas publicēts portālā "pietiek.com", atklāj dramatisku ainu - oficiāli taksisti vidēji mēnesī strādājuši tikai 25 stundas jeb mazāk par stundu dienā un par to mēnesī saņēmuši 66 eiro algu.

Par to, ka šie dati neataino reālo situāciju, nevienam šaubu nav. "Viņi uzrāda darba stundas, kas ir pietiekami mazas. Tiek grozīti gan skaitītāju rādītāji, attiecīgi kontrolējošajām iestādēm nav iespēju pārliecināties par šo nobraukumu. Tiek grozītas deklarācijas," stāstīja FM valsts sekretāra vietnieks Ilmārs Šņucins.

Valsts ieņēmumu dienestā norāda, ka pērn un šogad pirmajā pusgadā taksometru firmās veikti kopumā 14 nodokļu auditi un aprēķināti papildu maksājumi valsts budžetam 1,3 miljonu eiro apmērā. Tematiskajās pārbaudēs regulāri atklāts, ka takšu firmas nepareizi aprēķina nodokļus no darba algām.

Darba stundu nereģistrēšana un manipulācijas ar skaitītājiem kā taksistu izmantotās metodes nosauc uzņēmumā "Taxify", kas darbojas kā starpnieks starp taksometru un klientu.

"Tā nodokļu nomaksa paliek taksometru vadītāju pārziņā. Mēs neesam informēti, kādas shēmas izmanto uzņēmumi, bet, cik man ir informācija, tiek tīti atpakaļ skaitītāji un tiek slēgti fiktīvi līgumi ar uzņēmumu darbiniekiem. Un tiek reģistrēts, ka darbinieks strādā tikai pāris stundas mēnesī," zināja stāstīt "Taxify" vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš.

Lai mazinātu kontrolējošo iestāžu bezspēcību, FM sadarbībā ar nozari izstrādājusi jaunu nodokļu režīmu, ko cer ieviest jau no nākamā gada. Tas paredz, ka par vienu mašīnu, lai to varētu izmantot kā taksometru, minimālais maksājums mēnesī būtu 286 eiro. Šis fiksētais maksājums ietvertu gan iedzīvotāju ienākuma nodokli, gan taksometru šoferu sociālo apdrošināšanu. Tā kā, nesamaksājot šo nodevu, mašīnu kā taksometru izmantot būtu liegts, ministrijā cer, ka no šī maksājuma izvairīties nebūtu iespējams. Jauno nodevu pārsvarā atbalsta lielie nozares spēlētāji.

"Mēs viennozīmīgi atbalstām patentmaksu un uzskatām, ka tas būtu pirmais solis ēnu ekonomikas apkarošanai taksometru nozarē," atzina Krūmiņš.

Tikmēr atsevišķi mazākie nozares spēlētāji pauž satraukumu, ka noteikumi samazinās konkurenci.

"Ja cilvēks ir individuālais komersants, un viņi izbrauc piestrādāt kaut kādas divas dienas nedēļā, viņam tas nav izdevīgi. Viņam tā vai šā vajadzēs maksāt tos 286 eiro, viņš nestrādās, viņš aizies no taksometru nozares. Taksometru skaits samazināsies. Firmām, kas tagad piedāvā lētus pakalpojumus, būs grūti strādāt," tā uzskata "Alviksa" izpilddirektors Sergejs Matvejevs.

Kasjauns.lv/LNT Ziņas/Foto: Ieva Lūka/LETA