Ceļu vērtība Latvijā samazinās, tie ir katastrofālā stāvoklī un rada milzīgus zaudējumus
Ņemot vērā situāciju, eksperti iesaka ņemt aizņēmumu ceļu pārbūvei un atjaunošanai un atmaksāt aizņēmuma procenta maksājumus no ietaupījuma, jo ekonomika necietīs ikgadējos zaudējumus 880 miljonu eiro apmērā.
Bizness un ekonomika
2016. gada 14. augusts, 14:16

Ceļu vērtība Latvijā samazinās, tie ir katastrofālā stāvoklī un rada milzīgus zaudējumus

Jauns.lv

Valsts autoceļu atlikusī vērtība ir 1,55 miljardi eiro, bet pašreizējais valsts autoceļu nolietojums ir 3,41 miljards eiro, aprēķinājusi Satiksmes ministrijas izveidotā ekspertu darba grupa ilgtspējīga un prognozējama autoceļu sakārtošanas modeļa izstrādei.

Tāpat aprēķināts, ka kopš 1991.gada valsts autoceļiem ir uzkrājies remontdarbu deficīts 4,5 miljardu eiro apmērā. Eksperti secina, ka ceļu vērtība samazinās un zaudējumi tautsaimniecībai palielinās un patlaban tie sasniedz 880 miljoni eiro.

Ņemot vērā situāciju, eksperti iesaka ņemt aizņēmumu ceļu pārbūvei un atjaunošanai un atmaksāt aizņēmuma procenta maksājumus no ietaupījuma, jo ekonomika necietīs ikgadējos zaudējumus 880 miljonu eiro apmērā.

Eksperti arī norādījuši, ka valsts vārdā aizņēmumu ir tiesīgs ņemt finanšu ministrs gadskārtējā valsts budžeta likumā atļautajos apmēros. Tāpat eksperti atgādina, ka aizņēmumu, kura apjoms saimnieciskā gada laikā pārsniedz 20% no gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktā iekšzemes kopprodukta apjoma saimnieciskajā gadā, finanšu ministrs valsts vārdā var ņemt tikai tad, kad ir pieņemts un stājies spēkā likums par attiecīgo aizņēmumu.

Kā ziņots, lai nodrošinātu ilgtspējīgu un prognozējamu autoceļu sakārtošanas modeli, ekspertu darba grupa Satiksmes ministrijai ieteikusi veikt visu Latvijas ceļu izvērtējumu un ceļu fonda vai speciālā budžeta atjaunošanu, kā arī nodrošināt aizņēmumu iespējas.

Tāpat eksperti ieteikuši izšķirties par ceļu lietošanas maksājumu piesaisti ceļu remonta finansējumam. Ieteikta arī nodokļu un nodevu pārskatīšana transporta jomā.

Lai ieteiktos pasākumus realizētu, gan nepieciešama politiskā izšķiršanās un griba, atzina eksperti.

Saskaņā ar ekspertu ieteikumiem taps Satiksmes ministrijas informatīvais ziņojums valdībai.

Kā ziņots, pēc satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) iniciatīvas izveidotā ekspertu grupa šonedēļ prezentēja ministram savu redzējumu par ilgtspējīgu un prognozējamu autoceļu sakārtošanas modeli. Tāpat eksperti sniedza priekšlikumus efektīvākam ceļu tīkla finansēšanas mehānismam.

Ekspertu grupā piedalās Latvijas Pašvaldību savienības, Valsts policijas, ceļu būvētāju, uzturētāju un sabiedrības pārstāvji, kā arī Satiksmes, Ekonomikas, Finanšu, Iekšlietu un Zemkopības ministrijas pārstāvji.

LETA/Foto: Edgars Priedītis/LETA, Edijs Pālens/LETA

Tēmas