Vai nacionālā aviokompānija "airBaltic" kļūst bīstama lidošanai?
Šogad izteikti bieži gaisā ir notikušas dažādas tehniskas ķibeles ar „airBaltic” lidaparātiem. Tik bieži šādi negadījumi līdz šim nebija pieredzēti.
Bizness un ekonomika
2016. gada 28. septembris, 07:15

Vai nacionālā aviokompānija "airBaltic" kļūst bīstama lidošanai?

Jauns.lv

Ar Latvijas nacionālās aviokompānijas „airBaltic” lidaparātiem pēdējā laikā pārsteidzoši bieži atgadās tehniskas ķibeles. Gaisa kuģi pēc tam, kad ar visiem pasažieriem pacēlušies gaisā, pēkšņi atgriežas atpakaļ lidostā un veic sirdi stindzinošas ārkārtas nosēšanās.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Pirms lidaparāts nosēžas, tas vairākas stundas riņķo virs lidostas, lai iztērētu degvielu. Uz zemes viņu sagaida neskaitāmas ugunsdzēsēju – glābēju brigādes un mediķi. Lieki teikt, kādas sirdsklauves šai laikā piedzīvo aviopasažieri. Par laimi visi negadījumi beigušies bez cilvēku upuriem un apkalpēm veiksmīgi izdevies atgriezties atpakaļ uz zemes.

Šogad notikušas jau vairākas tehniskas problēmas ar „airBaltic” lidaparātiem – gan „Bombardier”, gan „Boeing”. Problēmas atklājušās tad, kad gaisa kuģi jau bija gaisā un tajos bija pasažieri. Apkalpes pieņēma lēmumu reisus pārtraukt un veikt ārkārtas nosēšanos. Problēmas bija visdažādākās – neizlaidās šasija, atteicās darboties dzinējs, nebija aizvērušās durvis...

„Parasti tik bieži šādi gadījumi nenotiek”

Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs pašlaik atrodas Kanādā, kur ražo „airBaltic” pasūtītās „Bombardier” pasažieru lidmašīnas un kopā ar gaisa kuģu ražotājiem skaidro, kas varētu būt izraisījis tehniskās problēmas, kas satraukušas ne tikai aviācijas speciālistus, bet arī visus aviopasažierus. Viņš portālam Kasjauns.lv pastāstīja:

„Lielais negadījumu skaits, kas pēdējā laikā noticis ar „airBaltic” lidmašīnām, nav pašsaprotams, parasti tik bieži šādi negadījumi nenotiek. „Bombardier” gadījumos tas ir saistīts ar dzinēju pārstāšanos darboties. Tā ir ražotāju problēma, visam vajadzēja strādāt, „airBaltic” pats dzinējus neremontē. Tāpēc arī tagad veicam negadījumu izmeklēšanu, atrodos Kanādā – „Bombardier” ražotnē.

Runājot par problēmām ar „Boeing” durvīm šoziem, kad sistēma uzrādīja, ka durvis nav aizvērušās un lidmašīnai jāatgriežas lidostā, jāteic, ka toreiz vainīgi bija lidaparāta virszemes apkopes darbu veicēji. Viņi nebija apmācīti, kā pareizi noslēgt durvis. Šādas problēmas bija arī citu aviokompāniju „Boeing” lidaparātiem. Tagad šī problēma ir novērsta”.

„airBaltic” tumšā statistika

* 17. septembra rīta Rīgas lidostā paaugstinātas drošības apstākļos ārkārtas nosēšanos veica „airBaltic” lidmašīna „Bombardier Q400NextGen”, kura veica reisu no Rīgas uz Cīrihi. Lidmašīnai bija radušās problēmas ar priekšējo šasiju. Pirms tam gaisa kuģis virs lidostas riņķoja gaisā gandrīz trīs stundas, lai nebūtu jānosēžas ar pilnu degvielas tvertni un lidmašīna neaizdegtos. Lidaparāts nolaidās „uz purna”, pilnībā neizlaidis priekšējo šasiju. Tajā atradās 63 pasažieri, tostarp divi bērni un zīdainis, kā arī četri apkalpes locekļi. Par laimi neviens ārkārtas nosēšanās laikā necieta. Ekspertīze konstatēja, ka pie vainas bijusi salūzusī skrūve priekšējās šasijas mehānismā, kas nobloķēja šasijas ievilkšanu un izlaišanu. Avārijas dēļ uz vairākām stundām tika slēgts lidostas skrejceļš, uz citām lidostām tika novirzīti vairāki ienākošie reisi, kā arī vairāki reisi tika pārcelti. Ar neērtībām bija jāsaskaras simtiem pasažieru. Šis bija viens no visbīstamākajiem negadījumiem Latvijas civilās aviācijas vēsturē kopš valsts neatkarības atgūšanas.

*24. augustā Rīgā ārkārtas situāciju piedzīvojuši „airBaltic” pasažieri, kuri lidoja ar „Bombardier Q400 NextGen” no Kopenhāgenas. Lidaparāts nosēdās paaugstinātas drošības apstākļos, jo lidojuma laikā tika izslēgts viens no diviem dzinējiem. Lidsabiedrības pārstāvis Jānis Vanags atklāja, ka lidmašīnai „esot bijušas problēmas ar dzinēju”. Lidaparātā atradās 58 pasažieri un četri apkalpes locekļi. Par laimi neviens necieta.

* 2. jūnijā „airBaltic” atcēla paredzētos reisus no Rīgas uz Amsterdamu un no Amsterdamas uz Rīgu. Neoficiāla informācija liecināja, ka „airBaltic” lidmašīna ceļā no Rīgas uz Amsterdamu, iespējams, piedzīvojusi tehniskas problēmas, kā rezultātā devusies atpakaļ uz Rīgu. Aviokompānija atrisināja radušos situāciju, nodrošinot pasažieriem naktsmājas un reisus uz Rīgu nākamajā dienā.

* 24. martā Amsterdamas lidostā vismaz astoņas stundas neziņā bija 131 „airBaltic” reisa uz Rīgu pasažieris. Rīta reiss veiksmīgi pacēlies, taču pilots pēkšņi paziņojis, ka ir problēmas ar durvīm un lidmašīnai steidzami jāatgriežas lidostā Amsterdamā. Pilots paziņojis, ka elektronika uzrāda, ka nav aizvērušās lidmašīnas durvis, kā dēļ nedrīkst lidot tālāk. Tehniskās apskates eksperti gan apliecināja, ka durvis ir ciet un tehniski viss ir kārtībā, taču elektronika joprojām uzrādījusi problēmas, tādēļ pasažieri no lidmašīnas tika aizvesti atpakaļ uz lidostu.

* 9.janvārī paaugstinātas drošības apstākļos Rīgas lidostā nosēdās „airBaltic” gaisa kuģis „Boeing 737”, kas bija reisā uz Parīzi. Lidsabiedrība informēja: „Saskaņā ar sākotnējo informāciju pēc lidmašīnas izlidošanas no Rīgas apkalpe konstatēja tehniskas problēmas. Tika pieņemts lēmums atgriezties bāzes lidostā Rīgā un veikt lidmašīnas nomaiņu uz rezerves lidaparātu. Lidmašīnā atradās 132 pasažieri, viens mazs bērns un pieci apkalpes locekļi”.

Jāteic, ka arī iepriekšējos gados ar „airBaltic” lidaparātiem bija notikušas dažādas tehniskas problēmas un tās bija atgriezušās atpakaļ lidostā, bet tik izteikti bieži ārkārtas situācijas ar lidsabiedrības problēmām, kā šogad, tās nebija notikušas.

Kā vēstījām vakar, "airBaltic" jau drīzumā atsāks lidojumus ar lidmašīnu "Bombardier Q400 NextGen", kas septembra vidū tehnisku bojājumu dēļ bija spiesta veikt ārkārtas nosēšanos lidostā "Rīga".

„airBaltic” Rīgas – Cīrihes reisa ārkārtas nosēšanās 2016. gada 17. septembrī Izmeklē „airBaltic” avārijas nosēšanos Elmārs Barkāns/Foto: Ieva Čīka/LETA, Edijs Pālens/LETA/Video: LTV „Panorāma”