Stjuarta Oļega tēva sapnis paglāba dēlu no drošas nāves Krievijas lidmašīnā. FOTO
Aviokatastrofā bojā gāja 224 cilvēki. Šis puisim bija ieplānots lidot tieši ar nelaimīgo reisu, taču viņa tēvs redzēja brīdinošu sapni, kas būtībā Oļega dzīvību glāba.
Pasaulē
2015. gada 14. novembris, 06:17

Stjuarta Oļega tēva sapnis paglāba dēlu no drošas nāves Krievijas lidmašīnā. FOTO

Jauns.lv

Stjuarts Oļegs Jermakovs būtu lidojis traģiskajā Krievijas aviokompānijas „Kogalimavia” Ēģiptes reisā, taču viņa tēvs sapnī redzēja aviokatastrofu un pierunāja dēlu pamest darbu.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

31. augustā aptuveni 20 minūtes pēc pacelšanās no Šarmelšeihas lidostas Sīnāja pussalas ziemeļos nogāzās Krievijas aviokompānijas „Kogalimavia” lidmašīna „Airbus A321” ar 217 pasažieriem un septiņiem apkalpes locekļiem.

Nedēļu pirms traģēdijas uzraksta atlūgumu

Gandrīz visi bojāgājušie ir Krievijas pilsoņi, upuru vidū ir arī četri Ukrainas un viens Baltkrievijas pilsonis. Šī ir traģiskākā aviokatastrofa Krievijas vēsturē. Dzīvību zaudēja arī 25 bērni, mazākajai meitenei bija desmit mēneši. Kāds tēvs, kurš pirms dažiem gadiem bija kļuvis par atraitni, devās atpūtas braucienā ar bērniem – aiz katra mirušā ir traģisks stāsts.

Arī Jermakovs vēl nesen strādāja lidsabiedrībā „Kogalimavia” un labi pazina ekipāžu. Savu izglābšanos stjuarts atklājis Krievijas telekanālam NTV.

Pēc darba grafika viņam bija jālido 31. oktobrī uz Ēģipti un atpakaļ uz Sanktpēterburgu, bet nedēļu pirms traģēdijas Jermakovs uzrakstīja atlūgumu un no darba aizgāja – iemesls bija viņa tēva sliktais sapnis. Tomēr kolēģiem Oļegs neko neteica, jo uzskatīja, ka tas ir pārāk personisks un viņu visdrīzāk nesaprastu.

Jermakovs netic, ka katastrofā vainojama apkalpes kļūda: “Viņi bija ļoti pieredzējuši. Es viņiem uzticētu savu dzīvību.” Iemesli pagaidām nav skaidri arī izmeklētājiem.

Sadalījās gaisā

Lidmašīna avarēja, sadaloties gaisā, atlūzas izkliedētas aptuveni 30 kvadrātkilometru platībā. Abas melnās kastes ir atrastas, un sākotnējā analīze liecina, ka piloti nav pieminējuši tehniskas problēmas. Acīmredzot notika kaut kas tik pēkšņs un negaidīts, ka apkalpe nepaguva reaģēt.

Lidmašīna sāka strauji zaudēt augstumu un krist. Izmeklētāji cer tikt skaidrībā, analizējot pilotu kabīnē ierakstītās skaņas, ieskaitot fona troksni – tas varbūt ļautu saprast, kāpēc laineris izjuka jau gaisā. Melnās kastes ierakstus izmeklētāji nosūtījuši analīzei arī ārvalstu ekspertiem.

„Kogalimavia” noraida tehnisku bojājumu iespēju – 18 gadus vecā lidmašīna pārbaudīta pirms lidojuma, viss bijis kārtībā, pēdējos piecus gadus borta žurnālā nav bijusi neviena piezīme par kādu problēmu. Lidsabiedrība uzstāj, ka vienīgais izskaidrojums var būt “mehāniska iedarbība gaisā”.

Lidmašīna bijusi problemātiska

Turpretī kāds bijušais „Kogalimavia” darbinieks šo lidmašīnu nosaucis par “apdauzītu” un “problemātisku”. Arī kādreizējā stjuarte, kura vēlējusies palikt anonīma, apgalvo, ka lainerim regulāri no ierindas izgājuši dažādi agregāti. Viņa lidojumu pat salīdzinājusi ar ruletes spēli.

2001. gadā šī lidmašīna, nolaižoties Kairas lidostā, atsitās ar asti pret skrejceļu. Gaisa kuģi salaboja, taču varēja palikt nepamanītas mikroplaisas, kas laika gaitā palielinājās. Arī Ēģiptes varasiestādes par galveno versiju izvirza tehniskus bojājumus.

ASV eksperti pieļauj spridzināšanu

ASV analītiskās aģentūras „Stratfor” eksperti gan to apšauba. Piemēram, pat atslēdzoties elektrībai, piloti varot manevrēt lidmašīnu un nolaisties. Visticamāk, teroristiem esot izdevies lidmašīnā ienest spridzekli. Laikraksts „The Times izdibinājis”, ka 20–25 bojā gājušajiem, kas sēdēja aizmugurē, ir apdegumi un ievainojumi, kādus varētu radīt sprādziens.

Pēc „Stratfor” datiem, Šarmelšeihas lidostas drošības sistēma nav īpaši augstā līmenī. Ēģiptes lidostu drošībnieki par kukuļiem bieži gatavi izlaist pasažierus bez apskates, un bagāžas pārbaudes līmenis neesot salīdzināms ar ASV un Eiropu. Turklāt nevar izslēgt jaunas paaudzes spridzekli, kuru neizdevās atklāt.

Islāmistiem tādu ieroču nav

Lidmašīnas krišanas veids saskan ar sprādziena versiju – tā sāka strauji zaudēt augstumu, sairstot gabalos. To tiešām nevar izslēgt, jo „Islāma valsts” fanātiķi draud Krievijai ar džihādu pēc tās sāktajiem gaisa triecieniem Sīrijā. Šie teroristi uzstāj, ka tieši viņi ir īstie vainīgie, tikai izdarījuši to ar raķeti.

Iespēja, ka lidmašīna 9500 metru augstumā ir notriekta, gan ir apšaubāma, jo tādu ieroču islāmistu rīcībā nav – atšķirībā no Kremļa atbalstītajiem teroristiem Austrumukrainā, kas ar Krievijas piegādātu raķešu iekārtu pērn notrieca „Malaysia Airlines” pasažieru lidmašīnu.

Tomēr amerikāņu eksperti atzīst, ka pagaidām atlūzās nav atrastas sprāgstvielas pēdas. Neoficiāls avots Krievijas ziņu aģentūrai „TASS” apgalvojis, ka katastrofas zonā uzieti “elementi, kas nav no lidmašīnas konstrukcijas”. Tie nodoti ekspertīzei.

Tuvinieki Pulkovas lidostā Krievijā cer uz brīnumu

Kasjauns.lv/Foto: EPA/LETA/Reuters