foto: Rebeka Žeire/LETA
100 lietas Latvijas simtgadei. 1957. gads: RVR ELEKTROVILCIENS
2018. gada 18. septembris, 11:18

100 lietas Latvijas simtgadei. 1957. gads: RVR ELEKTROVILCIENS

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Katru dienu stāstam par kādu nozīmīgu dienu Latvijas likteņgadā – no 1918. līdz 2018. gadam. Šodien 1957. gada lieta, kas nodarbināja latviešu prātus un rīcību. Bet rīt jau būs 1958. gads.

1957. gada novembrī dzīvot Rīgā kļuva skaistāk un ātrāk! Tika atklāts ne tikai Akmens tilts, kuru toreiz nosauca krievu sarkanajam teroristam Uļjanovam 1917. gada oktobrī Pēterpilī sarīkotā valsts sagrābšanas apvērsuma mēnesim par godu – par Oktobra tiltu, bet arī pa sliedēm no Mangaļiem uz Vecāķiem aizdunēja pirmais Rīgas Vagonu rūpnīcā ražotais ELEKTROVILCIENS, kas arī ir 1957. gada lieta.

Pirmā elektrificētā dzelzceļa līnija Latvijā gan tika ierīkota jau Staļina laikā – 1950. gadā no Rīgas uz Dubultiem, bet mūsu valsts 39. gadadienā ar modernajiem elektrovilcieniem rīdzinieki varēja aizdimdināt arī uz Vidzemes jūrmalu, tiesa gan tikai uz Vidzemes liedaga pašu dienvidu sākumgalu – Vecāķiem.

Laikā no 1947. līdz 1993. gadam Rīgas Vagonbūves rūpnīcā tika izgatavoti teju 20 500 „eļektričku” un tie joprojām dimdina pa bijušo impēriju sliežu ceļiem. Bez RVR elektrovilcieniem joprojām nevar iztikt ne dažas no bijušām PSRS republikām (arī Latvija), ne arī bijušās Dienvidslāvijas republikas.